HiFiSalsa : http://www.hifisalsa.dk/showme.php

Hjemmeside - Leksikon

Bachata

Bachata - dans og musik - stammer fra den Dominikaniske Republik og har i de seneste oplevet et boom i popularitet i det spansktalende Caraibien.
Bachata opstod i starten af 1960erne som en lokal udgave af den Cubanske og Caraibiske Bolero.
I starten var det mere tænkt som romantisk guitarmusik for forelskede kærestepar, snarere end som dansemusik.
I følgende år blev Bachata musikerne i stigende grad influeret af bl.a. merengue og andre stilarter, hvilket bl.a. andet betød at tempoet blev sat op og musikken blev mere dansabel.
Stilen er idag karakteriseret ved den elektriske guitars høje og lidende klang, og en rytme i 4/4 takt med betoning på takt 4, samt ikke mindst teksterne der, normalt fremført af mandlige sangere, som oftest handler om ulykkelig kærlighed, hjerte og smerte.
Dansen er simpel men tæt. Med bøjede knæ placeres danseparrets ben tæt ved hinanden og herefter følger parret musikkens takter i trinene. På takt fire hæves ben og hofte, en bevægelse der kræver øvelse.
Alternativt foretages en bevægelse frem og tilbage med hoften. (Hvilket kræver endnu mere øvelse)
Som med merengue og salsa er bachata ikke nogen standardiseret dans, hvilket betyder at der findes mange variationer.
Da bachata, som nævnt, normalt danse meget tæt og med stærk brug af hofterne er det en af de mest erotiske danse overhovedet.
En mere stiv europæisk version danses med en vis kropsafstand og brug af figurer.
Bachata blev i 70'erne og 80'erne betragtet som vulgærmusik og dans for underklassen, og blev forbundet med prostitution, kriminalitet og fattigdom.
Af samme grund blev musikken i modsætning til salsa og merengue - boykotteret i radioen.
Dette ændrede sig dog i 1990'erne takket være bl.a. Juan Luis Guerras album Bachata Rosa der vandt en Grammy i 1992.
Tilsvarende har dansen gennem de senere år opnået stor popularitet og i Den Dominikanske Republik arrangerer TV stationerne ofte dansekonkurrencer.
Blandt kendte Bachata kunstnere finder man Antony Santos og gruppen Aventura
Denne artikel er en oversat og bearbejdet kopi fra
Bachata, Wikipedia, der freien Enzyklopädie

Indrykket af : Bo, HiFiSalsa 19-Oct-2004 22:49 - Senest opdateret : 20-Oct-2004 23:01 - Send besked

GNU FDL Copyright (c) HiFiSalsa. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this text under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled GNU Free Documentation License.
Mere om ophavsret og kopiering af indholdet på HiFiSalsa

Læst antal gange : 4651
Kommentarer (52) - Skriv kommentar - Send note til redaktionen

Kommentarer

Bachata er ikke BARE Bachata, ny Webside om den Autentiske Bachata: www.bachata.website

Danseteknisk er der idag forskellige danse, der danses til musikken Bachata:
1. Autentisk Bachata fra Den Dominikanske Republik, som havde sin spæde start fra omkring starten af 60'erne - Danses mange steder i Caribien og nu også i den Vestlige Verden.
2. Vestlige Danse, danset til musikken Bachata, som er opstået fra starten af nullerne og som grundlæggende er variationer af syd- og nord-amerikanske danse, ofte med styling fra Sport Dans (NY Mambo, Tango, LambaZouk, HipHop, Ballroom m.v.) - Danses kun i den Vestlige Verden.

.
Den tidlige Bachata, der som nævnt er fra Den Dominikanske Republik, blev i starten kun danset tæt og det var fordi den tidlige Bachata både i karakter og i tempo var Bolero (Balade/Sjæler). Den tidlige Bachatas rødder var som nævnt den Caribiske Boleo, der oprindeligt er en Cubans "opfindelse". Da der kun blev danser meget tæt og med vuggende hofter blev Bachata fra starten betragtet som en særdeles sensuel dans.
.
Men sidenhen har Bachata'en, som musikals stilart, udviklet sig både stilistisk og i tempo, hvilket betyder at der nu danses både tæt og med en vis kropsafstand, hvor der også danses med Figurer, legende Footwork-sekvenser og andre rytmiske sekvenser udført med arme, torso m.v.
.
Denne udvikling af genren, som både musikals og dansemæssigt foregår hele tiden, betyder at det er det enkelte musikstykkes karakter og tempo, der er grundlæggende afgørende for hvor meget dynamik (Figurer, Footwork-sekvenser m.m.) man tilfører den enkelte dans. Er tempoet meget langsomt, danses der kun tæt og er tempoet fra middel til hurtigt, danses der varieret, både tæt og med Figurer, Footwork, Torso m.m.
.
I det følgende kan du læse de mere generelle beskrivelser af stilarterne samt se videoklip som illustrerer de forskellige genre:
.
Autentisk Bachata danses i basistrinene i en lille blød firkant, der ofte brydes med mange rytmiske, legende Footwork-sekvenser.
Drejninger (Vuelta's) afvikles over denne base hvilket betyder at drejningerne foregår næsten på stedet.
Pladsskift (på cubansk kaldet Enchufla) sker ved et "Inside Turn" for kvinden: Hvis kvinden starter på venstre ben (1. taktslag) går hun efterfølgende lidt frem på højre ben (2. taktslag) som hun drejer højre om på, ca. 180 grader og afslutter herefter drejningen (3. taktslag) - Manden følger kvinden ved at dreje højre om så "øjen"-kontakten bibeholdes (mand og kvinde har nu skiftet plads) - Hvis Pladsskiftet starte på kvindens højre ben benyttes samme teknik, bare spejlvendt.
Denne stilarts hoftebevægelser er naturligt bløde og homogene, med er en markering på 4. taktslag ved et Tap med foden.
Dips forekommer ikke i den Autentiske Bachata.
Når der danses tæt sker det på "stedet" og det gælder også de tætte drejninger, hvor man nærmest drejer sammen om en fælles lodret akse.
Fra den åbne dansefatning (der hvor der danses med lidt afstand) udføres periodevise rytmiske sekvenser med armene ført af manden i overensstemmelse med musikkens taktskift.
De kvindelige dansere ses også udføre rytmiske sekvenser med øverste del af torso'en.
Denne stilart ses tillige danset med et nedadgående bounce: Kroppen bevæger sig nedad i hvert taktslag og op igen imellem taktslagende - Dette medfører et let "hoppende" udtryk.
Kaldes Dominikansk Bachata. Original Bachata, Traditionel Bachata, Autentisk Bachata eller blot Bachata.
.
Vestlige Danse danset til musikken Bachata danses på en linje sidelæns og trinene kan varieres ved at skifte retning til frem og tilbage.
Drejningerne (Vuelta's) afvikles over sidelænstrinene, hvilket betyder at drejningerne også sker i en sidelæns bevægelse.
Pladsskift (Enchufla) sker ved et "Outside Turn" for kvinden: Hvis kvinden starter på venstre ben (1. taktslag) påbegyndes drejningen allerede her ved at hun drejer venstre om og drejer derved med ryggen mod manden som, ligesom i Autentisk Bachata, drejer højre om og drejningen afsluttes derved allerede på 2. taktslag - Hvis Pladsskiftet starte på kvindens højre ben benyttes samme teknik, bare spejlvendt (Basalt set er pladsskiftet i Vestlige Danse bare en halv Vuelta som udføres i fremadbevægelse istedet for i sidelænsbevægelse).
Hoftebevægelserne er ekstraordinært store, hvilket fører til at der danses med mere bøjede knæ og der er tillige en markant markering med hoften på 4. taktslag, ved Tappet med foden.
Når der danses tæt sker dette ligesom i den Autentiske Bachata, overvejende på "stedet" og det gælder også de tætte drejninger, hvor man nærmest drejer sammen om en fælles lodret akse der udgøres af manden højre ben.
Dips er et hyppigt element I Vestlige Danse.
Teknikker og Styling hentes primært fra X-body (NY Mambo/LA-Style) og Sports Dans, men også, Tango, LambaZouk, HipHop m.v.
Disse Vestlige Danse går primært under følgende misvisende navne: Moderne Bachata, Sensuel Bachata, Tango Bachata og Urban Bachata.
.
3 eksempler på Autentisk Bachata:
http://www.youtube.com/watch?v=pqcU0TZU-cs (Basic med Bounce)
http://www.youtube.com/watch?v=UpFNDO158fg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Hg85-kMAORM&feature=colike
.
4 eksempler på Vestlige Danse:
http://www.youtube.com/watch?v=2k7hLs_C5Mg
http://www.youtube.com/watch?v=o2sY2eAuNqA
http://www.youtube.com/watch?v=etEMp55vLd8
http://www.youtube.com/watch?v=NZ2fTZK3iRc&feature=related
.

Indrykket af : Frank E ( www.cphsalsa.dk ) 01-Nov-2008 11:41 - Senest opdateret : 17-Nov-2014 11:36 - Send besked - Besvar - Send note til redaktionen

Hvad er "europæisk" bachata?

Hvad er "europæisk" bachata?
Spanierne bruger også footworks, når de danser bachata? Betyder det, de danser "dominikansk"?
Samtidigt behøver kan ikke at kaste om sig med komplicerede footworks for at være en god "dominikansk" bachatadanser.
Sidelænstrinnet er et tudsegammelt bachatatrin og bruges både af dominikanske og europæiske dansere.
Det er snarere ting som kropsholdning, grounding og selve tilgangen til dansen, der er forskellen.
Det er stor forskel på kropsopfattelsen i forskellige europæiske lande, så det er nemmest at tage udgangspunkt i, hvad man kan opleve på de danske dansegulve.
Her vil man se mange, der danser på forforden og har et "bounce" der bevæger sig opad. (Deraf udtrykket: Han hopper når han danser).
Meget afro-caribisk/amerikansk dans vil derimod gerne have et "bounce", der går nedad. Og man står gerne på en flad fod.
Det er derfor 80% af danske, cubanske salsadansere ikke ser særligt cubanske ud, når de danser.
Samtidigt er der en forskel i den mentale tilgang til dansen.
Danskere tænker meget, når de danser - og improviserer mindre. Vi vil så gerne gøre tingene rigtigt.
Det er ikke fordi, vi er dumme og talentløse, men hvis vi gerne vil se mere dominikanske ud, skal vi bruge vores sanser og intuition noget mere.
Ikke være så bange for at begå fejl, men lade os rive med af musikken.
Kigger man på videoklippene ovenover vil man derimod se et rigtigt godt eksempel på at de er svært at generalisere på baggrund af nationalitet.
Hvilke par, synes du ser mest groundede ud? Hvem ser mest ser "blødest" ud?
For mig at se, falder det ikke entydigt ud til de Dominikanske pars fordel.
Jeg tror lidt, vi danskere, ligger under for en begrænsende og idealiserende tankegang, der automatisk sidestiller alt caribisk med noget lækkert og indlevende og europæisk med noget fake og udvendigt.
Lad os i stedet kigge på de konkrete faktorer, der får dans til både at føles og se lækkert ud, uanset hvor vi kommer fra og hvordan vi ser ud.
TIPS - for den der gerne vil se mere "dominikansk" ud.
1) vær blød i knæ, hofter og overkrop
2) bounce - nedad (på 2-4-6-8)
3) flad fod
1-2-3 og du er pludselig blevet dominikaner.
Thomas Nygaard
kunstnerisk leder
Academy of Streetsalsa
www.streetsalsa.dk

Indrykket af : thomas nygaard, streetsalsa 04-Nov-2008 11:42 - Senest opdateret : 04-Nov-2008 12:16 - Besvar - Send note til redaktionen

Europæisk og Dominikansk Bachata

Kære Thomas!
Du spørger "Hvad er "europæisk" bachata?" Læs min beskrivelse, i den kan du læse de typiske karakteristika som man ser de 2 stilarter danset idag.
Du spørger "Spanierne bruger også footworks, når de danser bachata? Betyder det, de danser "dominikansk"?" Ja, skønt at spanierne lader sig indspirere af den dominikanske bachata og leger lidt mere når de danser, lad os da håbe at der er flere dansere verden over der gør det, for de europæriske bachatatrin er sku en smule kedelige.
Du skriver "Samtidigt behøver man ikke at kaste om sig med komplicerede footworks for at være en god "dominikansk" bachatadanser." Du har helt ret, jeg beskriver også bare de typiske karakteristika for de 2 hovestilarter og man ser meget ofte footwork i den dominikanske bachata.
Du skriver "Jeg tror lidt, vi danskere, ligger under for en begrænsende og idealiserende tankegang, der automatisk sidestiller alt caribisk med noget lækkert og indlevende og europæisk med noget fake og udvendigt." Det tror jeg sku ikke, når man betragter dominikanere, cubanere og andre dansere fra caribien, så ser det bare ud som om at de har en langt mere naturlig tilgang til det at danse, det kommer til udtryk i den måde de bevæger sig på som du jo så fint har beskrevet dele af baggrunden for, men også ved at de generelt eksperimenterer og leger meget mere selv, både med krop og trin.
I europa, og i nordamerika for den sags skyld, lader især instruktører sig indspirere af sportdansens verden, hvorfor man ofte i europæisk bachata og iøvrigt også i salsa ser fingre der stritter i alle mulige retninger, hænder og arme der flagre unaturligt rundt i luften, lifts, flips og dips, positurer i stedet for bevægelse osv. - Det der især tiltaler mig som instruktør og danser er den folkelige, sociale tilgang til dansen som man har i caribien modsat dele af den europæriske og nordamerikanske konkurrenceprægede tilgang til dansen, det er det der giver de to hovedstilarter i bachata og for den sags skyld også i salsa, deres differencerede stilistiske udtryk - Men måske du bare har en anden opfattelse af hvad der lækkert og indlevende og hvad der er fake og udvendigt?
Frank E, Social Danser

Indrykket af : Frank E ( www.cphsalsa.dk ) 04-Nov-2008 14:10 - Senest opdateret : 08-Nov-2008 11:21 - Send besked - Besvar - Send note til redaktionen

europæisk vs dominkansk - fortsat

Nu stillede jeg jo selvfølgelig mit spørgsmål: "Hvad er europæisk bachata?" - netop fordi jeg havde læst din artikel, og undrede mig, for jeg har ikke hørt udtrykket før. ;) Og en google søgning gjorde mig ikke klogere.
Selvom jeg vil give dig helt ret i at man altid kan spore tendenser, mener jeg ikke at der er belæg for en så skarp opdeling, som du kommer med - samt at den på nogle områder er delvist faktuel forkert.
F.eks. En af dem, der har påvirket bachataen i Europa rigtigt meget - og generelt været med til at skabe den ny bachatabølge på globalt plan - er Jorge Elizondo (amerikansk statsborger), som du jo nok kender. Hans udgave af bachataen ligger langt fra sportsdansen verden, og hans figursystem bygger mindst ligeså meget på cubansk som x-body.
Ligesom dig er jeg jo en stor tilhænger af social dans, både som instruktør og danser, fremfor show- og konkurrencestilen.
Ligesom dig er jeg er jeg også ked af, hvis sportsdansen med dens mange regler kommer til at påvirke bachataen og salsaen for meget.
Det er også derfor jeg er modtander af at dele stilarterne alt for skarpt op i bachata og salsa.
En af de ting, der netop er kendetegnet for social dans, gadedansene er jo, at de låner med arme og ben fra andre stilarter, og konstant bryder med de gamle regler. De er i løbende udvikling.
Derfor er jeg heller ikke er tilhænger af begreber som "ægte" dominikansk bachata, eller "ægte" cubansk salsa, fordi de signalerer en fast sammentømret stil, der kun i beskedent omfang er åben for fornyelse, samt at fornyelsen KUN kan forekomme hvis en "ægte" dominikaner eller cubaner har sagt god for den.
De bedste hilsner
Thomas Nygaard

Indrykket af : thomas nygaard, streetsalsa 17-Nov-2008 12:51 - Senest opdateret : 17-Nov-2008 12:51 - Besvar - Send note til redaktionen

europæisk vs dominikansk bachata

Det glæder mig da at høre at vi enige langt hen af vejen...Når det er sagt så ved du jo også at man altid kan finde eksempler, som afviger en smule fra en mere generel kategorisering som min, sådan er det jo også med salsastilarterne, alligevel synes jeg at det er væsentligt med disse stilbeskrivelser, fordi det øger folks bevisthed omkring de forskellige stilistiske udtryk, der findes i både salsaen og bachataen og derved giver folk, allerede fra et tidligt stadie, mulighed for at vælge den/det som ligger tættest på den måde de nu selv ønsker at udtrykke deres personlighed på via dansen/dansene og derved sparer dem for både tid og penge på tilfældige valg af undervisning - Hvad folk så vælger har vi jo alligevel ingen indflydelse på.
Navnet Europærisk Bachata har jeg fra denne sides leksikons beskrivelse af bachataen og det navn er sådan set lige så godt som noget andet, fordi det netop tilkendegiver en differentierede måde at danse bachata på end den der danses på Den Dominikanske Republik og som jo er den, der er grundlaget for at der i det hele taget opstår en ny anden stilart. Nogle bruger betegnelsen Bachata Moderna bl.a. Jorge Elizondo, men det synes jeg personligt er en misvisende betegnelse, fordi begge stilarter udvikler sig hele tiden...
Nu fremhæver du Jorge Elizondo som et eksempel på en som ikke passer ind i min stilbeskrivelser, men prøv lige at se ordentligt efter: http://www.youtube.com/watch?v=VM5IsLETsuw Grundtrinene, hofter og de tangoinspirerede ben er jo præcist som jeg har beskrevet dem under europærisk bachata, at han også lader sig inspirerer af cubansk salsa og andre danse som f.eks brasiliansk Zouk ændre ikke meget ved hans stilistiske udtryk og vi kan vel godt være enige om at det slet ikke ligner dominikansk bachata.
Og det gør det ikke af samme årsag som X-body heller ikke ligner cubansk salsa(Casino) uanset hvor grounded X-body'en er - Årsagen er den at figurer og drejninger, og det gælder både salsaen og bachataen, afvikles over to forskellige platforme, hvor de jo som bekendt afvikles over en linje i X-body salsa og i Europærisk bachata og over et mere cirkulært område i Cubansk salsa og i Dominikansk bachata. Hertil kommer så det kropslige udtryk, herunder også hvordan man vælger at bruge ben, fødder, arme og hænder i dansen, hvor disse elementer i den europæriske bachata ofte er med inspiration fra sportdansens verden ligesom de ofte er i X-body salsaen og det fører til, om man kan li det eller ej, to grundlæggende forskellige stilistiske udtryk, både i salsaen og i bachataen.
Jeg bruger selv udtrykket original dominikansk bachata i min annoncering af kurser og workshops netop for at folk skal blive mere bevidste om deres valg af stilart og jeg har selfølgelig valgt den dominikanske bachata fordi jeg har mine præferencer her.
Og det at man bruger begreber som "ægte" eller "original" har jo intet at gøre med at dansen ikke kan udvikle sig, det er den cubanske salsa et rigtig godt eksempel på, den udvikler sig hele tiden, men på det samme tekniske og stilistiske grundlag eller platform om man vil.
Det samme ser man også den dominikanske bachata gøre, og vi har da også selv udviklet nogle figurer og footwork til dansen i overenstemmelse med dansens tekniske platform.
Vi vil selvfølgelig også se den europæriske bachata udvikle sig - Det der bliver spændende at følge i fremtiden er om de to stilarter vil nærme sig hinanden eller fjerne sig fra hinanden og hvad der ellers vil opstå af understilarter som vi bl.a. har set i X-body salsaen.
Mange hilsner, Frank E

Indrykket af : Frank E ( www.cphsalsa.dk ) 17-Nov-2008 17:04 - Senest opdateret : 23-Nov-2008 13:43 - Send besked - Besvar - Send note til redaktionen

Hvis du vil skrive kommentarer skal du tilmeldes som bruger

Skriv en kommentar

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (åbner nyt vindue)

Cookies : Når du besøger HiFiSalsa sættes der både 1. parts- og 3. parts cookies. Besøg på HiFiSalsa forudsætter at du er indforstået med anvendelsen af cookies.

Mere info om cookies...

Copenhagen Salsa Festival 2017

Tor. d. 30. mar. 2017 : HAVANA NIGHTS AT SØPAVILLONEN

HAVANA NIGHTS AT SØPAVILLONEN

Experience Havana evenings at the heart of Copenhagen! A cosy dance evening with a musical and dance ...[Læs mere]

[-> oversigt...]

Copenhagen Bachata Festival 2017

Mangler der noget?!

Alle kan skrive indlæg til HiFiSalsa og det er gratis.

Brug HiFiSalsa's Info-formular hvis du vil ha' information om dit kursus eller arrangement på HiFi, eller har andre nyheder du gerne vil dele med andre salsainteresserede.

Eller bliv aktiv bruger: Som aktiv registreret bruger har du flere muligheder for at skrive og redigere indlæg på HiFiSalsa.

CphSalsa

Kritik, kommentarer, ideer, tips, forslag?

Brug vores kontaktformular til at give feedback...

Læs om annoncering på HiFiSalsa
Cubansk Danseskole v/ Yosvany Torres - Undervisning - Cubarejser - Danseshow

Mangler der M eller K på danseholdet?

HiFiSalsas Dansepartner Forum giver dig mulighed for at søge efter nogen at danse med.

http://www.www.cubakultur.dk/

*