Hjemmeside - Artikler - Anmeldelser

Anmeldelse af "Salsa på dansk" - latin dance band

Af Jacob Speake

Århusianske latin dance band har netop udgivet deres 2. album, som udelukkende består af egne dansksprogede numre samt en opdateret salsaversion af Danseorkestrets "Regndans". Overordnet set er der tale om en overbevisende cubansk salsalyd tilsat danske tekster, samtidig med at lyden også er poppet. F.eks. kommer jeg med det samme til at tænke på Danseorkestret i åbningsnummeret "Freja danser" , mens sangerinden ind imellem leder tankerne hen på danske Alberte. Hun gør det nu godt, hvilket også kan siges om den mandlige sanger, som ikke er bange for at croone. Det gælder i det hele taget for flere af albummets omkvæd, at de er rigtigt iørefaldende og man forstår godt at P4 har taget hittet "Karameller" til sig. Det er en rigtig ørehænger, som udvikler sig hen mod et energisk timba-groove, hvor taget virkelig letter på salsateket.

Orkestret skal have ros for deres fortolkning af 1990ernes cubanske timbastil. En lyd som er karakteriseret af rytmiske breakdowns, hektiske blæsere, iørefaldende skæve klaver-montunoer og en kraftfuld percusion og sang. Musikerne, deriblandt de cubanske band-medlemmer, har tydeligvis et indgående stilkundskab til de cubanske stilarter, som ofte fusioneres indenfor samme nummer. Der er en bolero med Ry Cooder-inspireret slideguitar (hvor klaversoloen i øvrigt bør fremhæves), som går over i en dansabel cha-cha-cha. Eller "Hvad har du med" med den meget energiske opbygning, som bliver til rumba for så at ende som salsa. Og "Regndans" som starter med en forrygende klaverintro, som efter 2:23 min. kommer helt op at ringe med et heftigt swingende timbagroove, hvilket må være det tidspunkt, hvor sidste del af publikum rejser sig op fra stolene. Mere af det tak! Det er både dansevenligt og interessant at lytte til.

Som det gælder for de førnævnte cubanske timbaorkestre er teksterne forholdsvis ligefremme og flirtende med erotiske hints, som egner sig godt til den festglade musik. Cha-cha-cha-nummeret "Lækkermås" er desuden et eksempel på, at man har fundet bestemte ord og fraseringer der næsten lyder spanske i sig selv.

På albummets sidste halvdel leges der mere med genrerne, hvilket kan være interessant at lytte til, men det er første halvdel man husker bedst. Vurderet som dansemusik - som det meste salsa jo er - vil jeg placere albummet ganske højt på skalaen. Der er en tilpas balance mellem et dansabelt rytmisk drive, interessante breakdowns, gode arrangementer og stærke solistiske præstationer. Spørgsmålet om melodierne er slidstærke nok, er i virkeligheden uvedkommende, da mange af dem er rigtig iørefaldende og gode at danse til. En stor ros til orkestret for deres pionerånd, musikalitet og høje ambitions og energiniveau!

Latin dance bands hjemmeside findes på www.latindanceband.dk

I Hifisalsas arkiv kan man også læse en anmeldelse af Latin dance bands første album - movimiento .

Om anmelderen: Jacob er selv musiker og sangskriver og kan ofte opleves med sit band på en københavnsk scene, eller man kan besøge hans side på MySpace: www.myspace.com/jacobspeake eller hans hjemmeside www.jacobspeake.com . Jacob er selvfølgelig også salsadanser og underviser for tiden i salsa på USG . Jacob har desuden et fagligt kendskab til den cubanske musik - specielt timba. For nogle år siden skrev han speciale på Københavns Universitet om "Timba - 1990ernes nye dansemusik på Cuba". Hele specialeafhandlingen findes også i Hifisalsas arkiv, samt vores anmeldelse af den:  Timba - 1990ernes nye dansemusik på Cuba .

Indrykket af : HifiSalsa's Nyhedsredaktion 28-Apr-2007 10:16 - Senest opdateret : 28-Apr-2007 10:24

Læst antal gange : 529
Kommentarer(0) - Skriv kommentar - Send note til redaktionen