Hjemmeside - Artikler - Anmeldelser

Cuba & Havana-festival i Gilleleje - anmeldelse af (en del af) en byfest

Ved enhver anmeldelse må man gøre sig klart, hvad det ikke er, man anmelder. Man kan ikke anmelde en kantine, som om man har med en haute cuisine-restaurant at gøre, eller en skolekomedie, som om det var en forestilling på det Kongelige Teater, og en byfest som den i Gilleleje d. 12.-13. august er heller ikke en salsafestival, hvor meget ordene Cuba, Havana og salsa end forekommer i foromtalen.
En dansk byfest er garanteret ikke rettet mod salseros – det er vi alt for få til! – og det blev også klart i det trykte program, som man først fik mulighed for at se, når man kom til Gilleleje. Her fremgik det, at der var indslag som fx sækkevæddeløb på havnen og gratis fodbad hos en af de lokale erhvervsdrivende, og ingen af delene er vel specielt salsa-, Cuba- eller Havana-relaterede.
.
Af samme grund var det også en meget lille del af tilbuddene, jeg selv valgte at møde op til både lørdag:
1) The Latin Clásico (Orchestra)
2) Anier + partner fra El Studio
3) Corderos Son Clasico
Og søndag:
4) Azuquita
5) Cigarmager og Buena Vista Social Club (Wim Wenders-filmen)
.
The Latin Clásico 17:30-18:30 havde jeg ikke fået med i opslaget på hifisalsa, for jeg blev selv først opmærksom på bandet lørdag middag, da jeg så det trykte program på Gilleleje Bibliotek. Derfor bestod publikum også primært af de mennesker, som af anden grund befandt sig på Torvet, og de dansende var børn, om end América Labrador, som repræsenterede Dansk-Cubansk Forening på Gilleleje Bibliotek, med stor ihærdighed fik organiseret lidt salsagrundtrinsundervisning for 6-7 af de voksne.
Desværre begyndte regnen at falde allerede under det andet nummer, Son de la Loma, hvilket dog ikke dæmpede hverken América eller hendes ’elever’, hvoraf enkelte havde været forudseende nok til at klæde sig på efter vejrudsigten.
Jeg havde slet ikke hørt om bandet The Latin Clásico, før jeg så dem på Gilleleje Torv, men de levede helt op til navnet med deres repertoire af latinamerikanske (primært cubanske) klassikere inden for son, bolero og chachacha. Det kunne se ud til at være en stærkt udvidet udgave af Trio Domison. Ud over Signe (kendt fra Salsa Loca og hedengangne Candela, Ernesto og Elvio genkendte jeg Signe (kendt fra Salsa Loca og hedengangne Candela og Charli (fra bl.a. Salsa Son), men der var vist i alt en 7-8 musikere i alt.
Bandet vil helt klart kunne sætte gang i en salsafest, men også til en byfest som denne formåede de at sætte liv i et helt almindeligt publikum – trods vejret!
.
Det samme gjorde Anier og hans partner (hvis navn jeg ikke fangede, sorry!). De lavede danseundervisning på Gillelejes Vesterbrogade, som i dagens anledning var gjort til gågade. På en time nåede de fra grundtrinene i både salsa og son til requeton med deltagelse af både almindelige byfestdeltagere og øvede salsadansere og sluttede med salsapardans med simple vueltas, hvor jeg også selv blev involveret af en dansepartnerløs Gilleleje-boer. Tak til "Tina i Gilleleje." :-)
.
Aftenens koncert med Son Clásico var weekendens højdepunkt – i hvert fald i salsa-henseende. Cordero & Co. leverede en fin koncert, som ligesom The Latin Clásicos om eftermiddagen primært bestod i cubanske klassikere inden for son, chachacha og salsa.
América formåede igen at animere de lokale til at komme op af sæderne, og derudover var der faktisk en del kendte ansigter fra salsamiljøet i København og (især) omegn, som havde fundet vej til koncerten, så der blev danset rigtig salsa i Gilleleje den aften, hvilke ellers aldrig forekommer på de kanter. Desuden foregik det indendørs på Mezzaninen i den nye lækre Kulturhavns-bygning, så ingen behøvede at bekymre sig om Cuba&Havana-weekendens elendige vejr.
.
Da Azuquita næste dag var den halvofficielle afslutning på årets salsa i Gilleleje, skinnede solen til gengæld fra en næsten skyfri himmel. Men trods et repertoire, der igen bød på de cubanske klassikere, trods det gode vejr, og trods América, der heller ikke svigtede denne koncert, formåede bandet ikke rigtigt at nå ud til publikum, og desværre er det ikke første gang, at de har skuffet undertegnede. Jævnført min indledning er det selvfølgelig oplagt, at man ikke kan anmelde et amatørband ud fra samme målestok som et professionelt, men det er vel kærligheden til den cubanske musik, der driver værket også for et band som Azuquita, og efter min mening gør de sig selv og musikken en bjørnetjeneste ved at præsentere den i en udgave, der fænger så lidt, som det er tilfældet. Der er ingen sjæl og intet liv over bandets udgave af den cubanske son og chachacah, og man kunne have ønsket sig, at de selv havde været til stede, da The Latin Clásico på samme sted fik en helt anden reaktion fra sit publikum trods regnen.
På den anden side er det da muligt, at Azuquita (eller jeg selv) bare havde en dårlig dag, for jeg kan se, at i hvert fald én tidligere koncert er blevet omtalt betydeligt mere positivt her på hifisalsa.
.
Jeg listede selv væk og ned på biblioteket for at hente en brochure fra Dansk-Cubansk Forenings bord og se cigarrulleren starte på sin præsentation, som jeg var glad for var sammenfaldende med starten på filmen Buena Vista Social Club i den tilstødende restaurant Bolværket. Buena Vistas vemodige Chan Chan i ørerne var en bedre lydkulisse til at afslutte Cuba-festen med.
.
Sammenfattende vil jeg sige, at, ja – og det er vel ikke overraskende – temaet Cuba og Havana kan sagtens bruges af en turismebaseret provinsby til at live lidt op i gadebilledet i forbindelse med en byfest – selv i en ret våd sensommerweekend. Én ting er, at det selvfølgelig tiltaler salsaelskere, men også ganske almindelige lokale og turister ser ud til at nyde, at der sker noget i form af musik og dans, uanset om de selv vælger at deltage eller ej.
.
Og så bør det vel også tilføjes, at enhver fremtidig planlægger af Cuba-byfester bør sende en personlig invitation til América! :-)

Indrykket af : dann 23-Aug-2017 10:25 - Senest opdateret : 25-Aug-2017 10:05