HiFiSalsa : http://www.hifisalsa.dk/showme.php

Hjemmeside - Artikler - Anmeldelser

Fantastisk koncert med Alexander Abreu y Havana d Primera i DR's koncerthus i går lørdag, men...

Fantastisk koncert med Alexander Abreu y Havana d Primera i DR's koncerthus i går lørdag, men...

Man ku, ikke ha' ønsket sig en meget bedre koncert: Sikke en energi og sikke en masse velkomponeret, lækker Timba og Son, der blev leveret fra den imponerende store og flotte scene, af et særdeles veloplagt band.
.
Ingen tvivl om at Alexander Abreu hører til blandt de absolut tungeste drenge, hvad angår populær dansable Timba og Son fra moderlandet Cuba.
.
Et stor tak til Yosvany og Co fra Cubansk Danseskole for at arrangere denne vellykket koncert - Man følte sig helt hensat til "gamle" dage, hvor Los Van Van stort set årligt spillede i StoreVega, for en tilsvarende fyldt sal.
.
Når det så er sagt, så var det efterfølgende after party dog desværre en stor skuffelse.
.
jeg havde selvfølgelig forventet at man havde fortsat i samme musikalske tråd som selve koncerten og havde set frem til, at skulle danse til moderne Timba og Son, helt til stedet lukkede - Men nej, sådan blev det desværre slet, slet ikke.
.
DJ'ne Joaquim fra Salsalibre og Reinaldo Arceo Oropesa, tidligere DJ på Club Mambo, fortsatte nemlig i en helt anden retning med Salsatón og Reggaetón, lige efter koncerten - Det er ikke ski.. godt tænkt, set i lyset af, at der er kommet 700 gæster for at høre moderne cubansk Timba og Son...
.
Det kan godt være, at det er den nye unge trend på Cuba, men det er ikke et argument, for hvor var de unge og hippe denne aften, som de mente de spillede for?
.
Det var for en old school Casino (Cubansk Salsa) danser som jeg, dansemæssigt ikke mindre end røvkedeligt - Bevares et par numre havde man nok kunne kapere, men at det hele skulle ende med at være et dance party med nævnte genrer som de eneste, for en tilskuerskare hvis gennemsnitsalder, nok har ligget omkring de 40 eller mere, kom som en stor skuffende overraskelse for mig - Og jeg går ud fra, også for mange andre, for salen blev temmelig hurtigt rømmet, efter de to var gået i gang med at spille - Efter ca. en halv time, var nok 75-80% af de tilstedeværende forsvundet helt ud af salen, for aldrig at vende tilbage, og det forstå jeg sku godt.
.
At man ved afterpartyet ikke følger op på koncerten med et tilsvarende godt udvalg af dansable Timba er mig en stor gåde, men man må jo gå ud fra, at det har været i overensstemmelse med arrangørens planer, at det netop udviklede sig sådan?
.
Så tak for en skøn koncert, og tak for ingenting til DJ'ne for et after party, der for mig fremstod som et antiklimaks for aftenen/natten.
.
Skriv gerne en kommentar, hvis du er uenig, eller enig med mig...
.

Indrykket af : Frank E ( www.cphsalsa.dk ) 29-Oct-2017 02:07 - Senest opdateret : 31-Oct-2017 17:27 - Send besked

Læst antal gange : 340
Kommentarer (3) - Skriv kommentar - Send note til redaktionen

Hej Frank og alle i salsadansere der læser Hifisalsa

Først og fremmest vil jeg starte med at sige tusind tak til alle, der var med til at muliggøre en af de bedste koncerter, jeg har oplevet i København!!
Især til Yosvany og Alicia – jeg kan kun prøve at forestille mig, hvor meget arbejde i må have lagt i at arrangere denne uforglemmelige oplevelse!
Jeg vil skynde mig at sige, at jeg har meget dyb respekt for alle, der var involveret i koncerten – for Yosvany der har lært mig SÅ meget om cubanske danse, for Alicia, der altid er sød og hjælpsom, for Arceo der har rigtigt mange års erfaring som DJ, for Sergio – min første danselærer med den bedste energi (tro mig han havde ikke en nem opgave, da han lærte mig at danse) og for Joaquim som gør et helt utroligt stort og flot arbejde med at holde salsamiljøet i gang i København.
Koncerten var helt igennem fantastisk og Alexander Abreu var som altid virkeligt dygtig (både som sanger og trompetist!!) og en fænomenal performer med rigtig god kontakt til publikum. Hans udvalg af sange var storartet – vi fik både hørt ’Qué Sorpresa’, ’Rosa la Peligrosa’, ’La bailarina’, ’Siempre Sí’ og ’Me dicen Cuba’ m.fl.
Når det er sagt, så må jeg også indrømme, at efterfesten også var en stor skuffelse for mig. Jeg var godt nok ude at få noget at drikke og trække luft i en halv time lige efter koncerten, så der ved jeg ikke hvilken musik, der blev spillet, men efter jeg kom tilbage og indtil brandalarmen gik sent om natten, lagde jeg kun mærke til et par numre, der lød cubanske – ét med Manana Club, ét med Maykel Blanco og et tredje, der lød som en gammel son montuno (ikke et eneste af de numre jeg elsker at danse til).
De fleste cubanske dansere jeg kender gik ret hurtigt (flere af dem pga. musikken). Når der blev spillet salsa, havde det primært en lyd man kender fra Puerto Rico, og festen endte ret hurtigt med reggaeton og lidt house musik.
På et tidspunkt kiggede jeg på dansegulvet, og der var kun fire par, der dansede (de prøvede at danse salsa til house).
De fleste havde nok med rette forventet at danse til cubansk musik efter en koncert med nogle af cubas bedste musikere. Men hvor blev den af?
For mig er det ligegyldigt hvilket land musikken kommer fra. Noget af det væsentlige er hvilke stilarter, der bliver spillet, så cubansk produceret reggaeton, house eller Puerto Rico style salsa er altså ikke lig med cubansk musik.
Nogle spørger måske hvilken forskel det gør - når man kan tælle til fire, så kan man danse salsa. For mig (og mange andre jeg har talt med) gør det en stor forskel.
Cubansk salsa (eller songo, timba, son moderno og Changüi moderno om i vil) adskilder sig væsentligt fra salsastilarter på nogle områder, som er ret vigtige for os, der ikke bare bruger musikken til en finde et-slaget. For mig som danser er de to bedste ting ved salsadans at connecte med partneren og connecte med musikken.
Cubansk musik har ofte meget større dynamik en andre salsastilarter. Det gør det muligt at udtrykke sig meget mere gennem musikken – vi kan danse elegant og følsomt i starten af sangen, rigtigt slå os løs når sangen når et klimax, samt stoppe op og nyde hinanden, når sange går ned i intensitet midt i sangen.
Os avancerede dansere er desuden rigtigt glade for de mange accenter og breaks i moderne cubansk salsa, som man kan lave body work eller footwork til.
Cubansk salsa blander ofte flere forskellige stilarter i samme sang, så man kan få mulighed for at danse lidt son, rumba, reggaetón eller afrocubansk dans.
Dertil kommer at cubansk musik tit er mere innovativ – klaver/keyboard spiller næsten altid noget forskelligt fra sang til sang, og percussionister finder deres egne variationer at krydre musikken med.
Mange andre former for salsa kører ofte næsten i ring fra start til slut, uden meget dynamik, accenter, breaks eller ændringer i rytmen. Percussion og klaver spiller ofte rytmer og melodier (tumbaos), som cubanske og puertoricanske musikere tog med til New York i 60’erne – og nogle gange blandes det med reggaetón-rytmen (Dem Bow), der blev opfundet på Jamaica.
Jeg mener at den manglende cubanske musik er en del af et større problem i København. Langt de fleste dansere her danser cubansk salsa, og vi cubanske danselærere lærer vores elever at danse til Los Van Van, Havana D’ Primera, Manolito y su Trabuco, Adalberto Alvarez y su Son, Pupy y los que Son Son, Maykel Blanco y su Salsa Mayor, Timbalive, Bamboleo, Calle Real, El Niño y la Verdad, El Noro y Primera Clase, Elito Revé y su Charangón, Barbaro Fines y su Mayimbe og danske Grupo Danson.
Men når vi går ud og danser bliver denne musik sjældent spillet og ofte vælges primært de numre, der lyder mindst cubanske, og numre som er virkeligt gamle, bliver spillet for ofte eller ikke er særligt innovative.
Et andet problem er at DJs ikke altid er opmærksomme på, hvad der sætter dansegulvet i gang og hvad folk ønsker. Som DJs skal vi altid være opmærksomme på vores publikum og f.eks. overveje:
- Kontekst – Hvad forventer folk i forbindelse med en Havana D’ Primera koncert eller en lørdag aften på Mambo?
- Publikum – Hvem er til stede? Hvilken stilart danser de og hvordan?
- Dansegulvet – Under hvilke sange er dansegulvet fyldt/tomt, og danser de f.eks. salsa til reggaeton eller merengue? Er der mange der forlader festen?
- Stemning – Har flertallet det sjovt og smiler de? Klager de over musikken?
Når det er sagt, så må jeg give, at det ikke er en nem opgave at gøre alle tilfredse, specielt når der er mange musikønsker fra folk med meget forskellig smag.
Her må det også være en DJs opgave at være gatekeeper og huske på, at man ikke er en jukebox, hvor alle bare kan bestille det, de gerne vil have.
Man skal kunne sige nej, hvis man vurderer at flertallet ønsker at høre noget andet end dét, som én enkelt person beder om.
Omvendt skal der selvfølgelig være plads til lidt af det hele. Noget af det vigtigste er at huske på, at man som DJ spiller for publikum – ikke for sig selv. Man kan altid gå hjem og lytte til den musik man selv bedst kan lide. Publikum betaler for at få en oplevelse, og det er en DJs opgave at gøre den oplevelse bedst mulig.
Havde jeg været DJ til koncerten, havde jeg nok også valgt at spille reggaeton/cubaton, hvis stemningen var til det og primært allersidst på aftenen, når kun de der rigtigt vil feste er tilbage. På den måde ville aftenen også få stigende intensitet med en kulmination til sidst.
Min intension med at skrive dette er ikke at sige at nogle bestemte DJs er dårlige, eller at de ikke gør deres arbejde godt, men nærmere et udtryk for en frustration jeg har haft i længere tid – dette var blot dråben, der fik bærret til at flyde over for mig.
Jeg vil anbefale alle at tage til Casa de la Música i Havana og høre hvilken musik, der bliver spillet før og efter Havana D’ Primeras koncerter!

Indrykket af : Jakob Schatz 30-Oct-2017 15:15 - Senest opdateret : 30-Oct-2017 15:15 - Send besked - Besvar - Send note til redaktionen

Tak for de positive kommentarer til vores koncert med Havana D'Primera

Vi er meget glade for de positive kommentarer, der har været efter koncerten med Havana d’Primera og takker også for Franks kommentarer.
Efter et langt planlægningsforløb, et par meget travle dage op til koncerten og overvældende glæde over, at så mange kom, sidder vi tilbage med en dyb taknemlighed.
Vi deler jeres glæde ved salsa, timba, son, rumba og de andre danse og musik, som Cuba har givet os alle. Og vi forsøger altid at møde jeres behov på musiksiden. Alle de konstruktive kommentarer, vi har fået, tager vi med videre i udviklingen af flere events, der som i lørdags kan bringe lidt af Cuba hjem til Danmark ????

Indrykket af : Cubansk Danseskole
ved/ Yosvany Torres
kontakt: 21429779 01-Nov-2017 19:38 - Senest opdateret : 01-Nov-2017 19:38 - Send besked - Besvar - Send note til redaktionen

Apropos "Kontekst"

Jeg skal ikke kunne sige, hvem det var, der spillede Toni Ávilas La choza de Chacho y Chicha, før Alexander Abreu & Co. gik i gang, men det var i hvert fald værdsat af undertegnede, og der blev spillet et son-nummer umiddelbart efter.
Til middagen før koncerten sad jeg ved et bord med to kvinder, der ikke havde noget forhåndskendskab til bandet og kun havde hørt om det, fordi den ene havde været til en requeton-workshop, så der var faktisk folk til stede ved koncerten, for hvem requeton har fungeret som trinbræt til Havana d'Primera og timbaens verden, så det ville være synd helt at eliminere requeton fra den slags sammenhænge.
Og så ser jeg frem til den forhåbentligt kommende koncert med Charanga Habanera, efter det glippede i det tidlige forår. :-)

Indrykket af : dann 02-Nov-2017 20:49 - Senest opdateret : 02-Nov-2017 20:49 - Besvar - Send note til redaktionen

Hvis du vil skrive kommentarer skal du tilmeldes som bruger

Skriv en kommentar

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (åbner nyt vindue)

Cookies : Når du besøger HiFiSalsa sættes der både 1. parts- og 3. parts cookies. Besøg på HiFiSalsa forudsætter at du er indforstået med anvendelsen af cookies.

Mere info om cookies...

CphSalsa

CUBAN SOUNDS: Jiminy & His Crickets of Mass Hysteria

Nej, videoen har ikke det fjerneste med Jiminy Cricket at gøre, men den vender jeg tilbage ...[Læs mere]

[-> oversigt...]

Cubansk Danseskole v/ Yosvany Torres - Undervisning - Cubarejser - Danseshow

Mangler der noget?!

Alle kan skrive indlæg til HiFiSalsa og det er gratis.

Brug HiFiSalsa's Info-formular hvis du vil ha' information om dit kursus eller arrangement på HiFi, eller har andre nyheder du gerne vil dele med andre salsainteresserede.

Eller bliv aktiv bruger: Som aktiv registreret bruger har du flere muligheder for at skrive og redigere indlæg på HiFiSalsa.

http://www.www.cubakultur.dk/

Kritik, kommentarer, ideer, tips, forslag?

Brug vores kontaktformular til at give feedback...

Havana New Years Eve 2017
Læs om annoncering på HiFiSalsa

Mangler der M eller K på danseholdet?

HiFiSalsas Dansepartner Forum giver dig mulighed for at søge efter nogen at danse med.

*