Hjemmeside - Artikler - Anmeldelser

Orquesta Akokán i DR Koncerthuset var slet ikke dårlige, men ...

Ved klik indlæses video fra Youtube
Ved klik indlæses video fra Youtube - Mere om vores privatlivspolitik.

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal beskrive koncerten i DR Koncerthusets fremragende lokaler i torsdags med den nye konstellation Orquesta Akokán, for på den ene side stiller de op, 13 styks velspillende cubanske musikere, med et repertoire i gammeldags stil, hvilket vel er det, der får diverse arrangører og deres pladeselskab til at sammenligne dem med Buena Vista Social Club, der fik en helt fantastisk succes med deres versioner af gamle cubanske numre, men på den anden side var Arkonánerne ikke helt oppe at ringe, sådan som det plejede at være tilfældet, når man så Buena Vistaerne til en af deres mange koncerter.
.
For mit eget vedkommende spiller min kærlighed til den cubanske son sikkert ind. Mambo og chachacha er helt OK, det er slet ikke det, men de claveløse cubanske genrer fra 1940’erne og ’50’erne mangler efter min mening sjæl. Det kan godt være, at fraværet af clave gjorde de to genrer, mambo og chachacha, mere tilgængelige og dermed mere populære i Nordamerika, men det gjorde også musikken kedeligere. Selv et Akokán-nummer som Mambo rapidito fænger ikke for alvor – eller gjorde i hvert fald ikke torsdag aften i DR-regi, hvor nogle skuffede salseros allerede forlod koncerten efter knap en times tid.
.
Og selv om noget af det sikkert kun er min subjektive fornemmelse, så tror jeg ikke, at det er det alene, for der plejer at ske noget, når et band ved en koncert skifter fra genrer uden claves til son med claves: Publikum liver generelt op, fordi musikken pludselig får tag i dem på en helt anden måde. Det oplevede jeg for 14 dage siden i salsateket El Malecón de la Habana i Las Palmas til en koncert med pianisten Daniel Amat (søn af Cubas nok berømteste son-musiker på tres, Pancho Amat). Koncerten var annonceret som latin jazz, men da Daniel Amat og de ledsagende musikere efter pausen skiftede til son, var det overvejende lokale publikum vildt begejstret.
.
Der kom også en helt anden stemning over koncerten med Orquesta Akokán, da de som otra-nummer endelig spillede son og beviste, at det (selvfølgelig!) også er en genre, de behersker. Hvis jeg var deres manager, ville jeg anbefale dem at krydre deres faste repertoire med mindst et son-nummer (eller ti).
.
Jeg har den samme anbefaling til vores herboende superprofessionelle cubanske musikere, når de spiller latin jazz: Hvis ellers arrangørerne er indforstået – det er jo dem, der er den umiddelbare arbejdsgiver – så prøv at bede om lov til at spille et son-nummer eller to. Hvis ellers publikum er tilfredse, bliver arrangørerne det sikkert også. Og hvis det til og med får nogen til at danse, kan det måske også øge ølsalget … :-)
.
Men så er der jo heldigvis også Los Van Van-koncerten senere i denne måned at se frem til. I lighed med Buena Vista har de været her flere gange før og har aldrig skuffet!

Indrykket af : dann 04-Nov-2018 21:01 - Senest opdateret : 05-Nov-2018 20:52