HiFiSalsa : http://www.hifisalsa.dk/showme.php

Hjemmeside - Artikler - Debat og synspunkter

CROSSBODY STILEN - Det uønskede Salsabarn

ordforklaring: "casino" bruges i stedet for "cubansk salsa"

"crossbody" bruges i stedet for "N.Y. style"


Kære Dann,

Tak for dit indlæg. Det var sjovt, velargumenteret og ikke så lidt...salsaracistisk ;)

Jeg er meget glad for at du svarede på min artikel, for det er lige præcis holdninger som dine, jeg ønsker at udfordre.

I samme åndedrag vil jeg dog gerne sige, at jeg deler mange af dine holdninger til hvad den gode salsa er. For mig at se handler det bare ikke om stilarter, men om attituden til dansen.

Inden jeg starter for alvor, må jeg hellere lige gøre opmærksom på, at jeg tror ikke casinodansere er mere salsaracister end crossbody dansere. Men hjemme i Danmark støder jeg oftere på anti-crossbody dansere end anti-casino dansere.

Den Gode Salsa

Alle de egenskaber, du beskriver som positive, er præcis de ting, der står på min checkliste, når jeg underviser...både mine crossbody og mine casinoelever.

  1. grounding
  2. 2) musikalitet
  3. 3) bevægelse
  4. 4) føring
  5. 5) følelse fremfor fremførelse

Disse egenskaber har intet med stilart af gøre. Stilart er udelukkende et spørgsmål om trin og bevægemønstre. Hvad er bedst en cirkel eller en linje? Tja, verden se mærkelig ud, hvis ikke begge dele eksisterede.

Det handler snarere om ens filosofi og teknik som danser. Mange dansere, både casinodansere og crossbodydansere lægger måske for stor vægt på figurer og drejninger. Men det behøver ikke at have noget at gøre med din hudfarve eller nationale herkomst at gøre.

Mht. til bevæglese er det sjovt nok er det ofte på mine casinohold, at jeg møder størst utilpashed/ generthed fra mine elever mod at bevæge kroppen i stedet for at gå 1-2-3-x. Men det lægger jeg ikke noget dybere i...(* jeg underviser kun letøvede og opefter)

Hvem danser du for?

En cubansk kammerat og danser, forklarede det engang således:

Der findes to slags dansere. De, som danser for at vise andre, hvor dygtige de er. Og de, der danser med sjælen.

Jeg gider personligt ikke danse for at tilfredstille andres trang til at se show, men har andre lyst til at gøre det er det helt fint med mig. Jeg kan godt lide at se på dansere, casinodansere eller crossbodydansere, der danser for at blive set.

Cubansk Elegance

Mht. til elegance er det ikke en egenskab, der automatisk er påklistret crossbodydansere. Nogle crossbodydansere dyrker den elegante stil, andre dyrker andre udtryksformer.

Men jeg tror mange dansere fra Cuba ville føle sig stødte, hvis du beskrev dem som uelegante. F.eks. har den cubanske cabaret stil påvirket casino'ens styling meget. Og dét er da elegant, eller hvad? (og hvor er den "tunge" grounding dér?)

Både som crossbodydanser og casinodanser føler jeg mig ligesom dig mere tiltrukket af det gadedansen, det afslappede og uformelle. Men det ville da være kedeligt, hvis alle dansede ens.

Den Afro-cubanske Amerikaner

Jeg er ked af, at du aldrig har mødt crossbodydansere som f.eks. Francisco Vasquez (L.A./Mexico) eller Frankie Martinez (N.Y.). For så ville du have set crossbodydansere, der kan sparke røv, når det gælder det afro-cubanske.

Faktisk kan jeg huske en instruktør fra L.A. ærgre sig over, at så mange crossbodyinstruktører kun interesserede sig for afro-cubansk styling og ikke for f.eks. hiphop (der jo er et produkt af afro-amerikansk dansekultur)

Og når nu vi er ved det afro-cubanske. Hvor mange danske casino dansere fyrer en fed rumbasolo af midt i et sang? De kan vist stadig tælles på 1 hånd?

1-2-3-pause eller 1-2-3-x-5-6-7-x ?

I Miami, hvor Cubansk salsa er dominerende p.g.a. af de mange cubanske emmigranter er instruktørerne også gået over til at tælle 1-2-3-x-5-6-7-x af den simple årsag, at det er nemmere at huske trin, drejninger og kombinationer på denne måde. Det er super vigtigt, særligt i en rueda de casino.

Læg i øvrigt mærke til hvor mange danske casinodansere, der mumler 1-2-3-x for sig selv, når de danser. Der er præcis ligeså mange, som danske crossbodydansere, der mumler 1-2-3-x-5-6-7-x.

At tælle er et skridt på vejen, indtil man lærer at mærke musikken i stedet.

Jeg tilstår: En tidl. salsaracist bekender

Jeg må tilstå, at jeg også engang var salsaracist. Mine første mange møder med crossbodys stilen efterlod mig med det samme indtryk som du og mange andre har. Først under et udenlandsophold hvor jeg bemærkede en crossbodydanser, der var så funky, at jeg troede han dansede casino ændrede jeg mit syn. Siden set mange superfunky crossbody dansere med vidt forskellige nationaliteter.

Omvendt har jeg har også set mange crossbody dansere, der er meget påvirkede af sportsdansen og dens teknik.

Faktisk er mit første crossbody-idol gået over til at undervise primært i casino, fordi han syntes crossbodymiljøet i hans hjemby var blevet for sportsdanseragtig.

Crossbody er hvad DU gør den til!

Der er historiske årsager til at det blev crossbody stilen der blev opdaget af sportdansermiljøet, og at nogle dansere og instruktører er påvirket af sportsdansens teknik og styling. Det kunne ligeså godt have været casino stilen, hvis ikke en revolution på Cuba og efterfølgende isolation var kommet i vejen.

Crossbody er den mest udbredte stilart indenfor salsaen p.t. Den har et meget forskelligt udtryk og har blandet sig med mange forskellige andre danse, som f.eks. tango, swing hiphop m.m.

Danmark er stadig et meget lille land hvad angår crossbodyen. D.v.s. mange dansere vil have fået inspiration de samme steder fra, og derfor ligne hinanden i stil.

Med andre ord. Døm ikke crossbody udfra hvad du ser i Danmark, Tyskland eller fra et videoclip fra internettet.

Prøv selv, og giv den dit helt eget udtryk.

Sportdanseragtigt. Elegant. Beskidt. Funky. Hiphopagtigt eller afro-cubansk.

Vi danses ved,

Thomas Nygaard

De andre indlæg i denne diskussion (med tilhørendende kommentarer):

For en god ordens skyld: nye indlæg i debatten skal skrives som kommentarer til de eksisterende

Indrykket af : HifiSalsa's Nyhedsredaktion 12-Nov-2005 17:51 - Senest opdateret : 16-Jun-2007 03:54

Læst antal gange : 1487
Kommentarer (13) - Skriv kommentar - Send note til redaktionen

Racisme og elegance, fortsat ...

Thomas: "Tak for dit indlæg. Det var sjovt, velargumenteret og ikke så lidt...salsaracistisk ;)"
Dann: Happy to deliver! Man kan da sagtens lægge bånd på sig selv i smagsspørgsmål - altså bedømme sig selv og sin forkærlighed med lighedens ideal og fremstille sig, som om man ikke foretrækker én ting frem for en anden, og finder alting lige-gyldigt. Så kan man hente et fuldstændigt irrelevant begreb som racisme ind i sammenhængen og fordømme alle, der ikke gør det samme, som man selv ... lader, som om man gør.
I dit tilfælde anvender du, så vidt jeg kan se, ordet med 'tongue in cheek', og er en glimrende måde at sætte sagen på spidsen som debat-provokation. Helt galt går det imidlertid, når nogle mennesker ikke fatter dette og derfor flipper fuldstændig ud over endnu et ORD!
Thomas: "For mig at se handler det bare ikke om stilarter, men om attituden til dansen.
Inden jeg starter for alvor, må jeg hellere lige gøre opmærksom på, at jeg tror ikke casinodansere er mere salsaracister end crossbody dansere. Men hjemme i Danmark støder jeg oftere på anti-crossbody dansere end anti-casino dansere."
Dann: OK, så er det ikke STILARTEN NY, jeg har noget imod, men den INDSTILLING, den er udtryk for! Bedre? :-)
For mit eget vedkommende snakker jeg alt i alt mere med 'cubanere' end med 'new yorkere', så jeg skal ikke kunne vurdere, hvem der er mest anti-hvad. Det er dog mit indtryk, at der på nettet er flest NY'ere, der forsøger at argumentere for NY-stilens fortræffelighed. Jeg skal ikke kunne sige, hvorfor det er tilfældet.
Thomas: "Stilart er udelukkende et spørgsmål om trin og bevægemønstre. Hvad er bedst en cirkel eller en linje?
Dann: Hvis det er rueda de casiono, så er den selvfølgelig rund. (Eller så rund, som sådan en kan blive. Jeg tror ikke, at det ville have været klogt at forlange den perfekte cirkelform som bedømmelsekriterium i år 2000 (?) på Rådhuspladsen!)
Thomas: "En cubansk kammerat og danser, forklarede det engang således:
Der findes to slags dansere. De, som danser for at vise andre, hvor dygtige de er. Og de, der danser med sjælen."
Dann: Er det ikke bare en anden måde at sige 'cubanere' og 'new yorkere' på? :-) Du har selvfølgelig ret i, at show-offs kan findes overalt! (De kan jo gå forkert!)
Thomas: "Men jeg tror mange dansere fra Cuba ville føle sig stødte, hvis du beskrev dem som uelegante."
Dann: Nu ville jeg ikke beskrive dem som "uelegante". Jeg ville bare ikke beskrive dem som elegante. Eller, som jeg har forsøgt at gøre rede for: "elegant" er et irrelevant kriterium at anlægge på cubansk salsa. Den er ikke og skal ikke være elegant. Jeg skal da ikke benægte, at det kan forekomme, men bare for sjov prøvede jeg at google henholdsvis [elegant "Cuban style" salsa] og [elegant "New York style" salsa]. Prøv at se, hvor mange hits du får på de to. Og forsøg evt. også med LA style, London style, Night Club style etc. Prøv også gerne andre muligheder, flyt gerne rund på citationstegnene som fx ["elegant New York style" salsa] og ["elegant Cuban style" salsa], og check for en sikkerheds skyld også, om det skulle skyldes, at der generelt skulle være flere henvisninger til NY style end til Cuban salsa. Cubansk salsa synes bare ikke at invitere til adjektivet elegant i samme grad - med rette, efter min mening, med urette efter din.
Hvad ordet står for, fremgår som nævnt af ordbogen.
Thomas: "Jeg er ked af, at du aldrig har mødt crossbodydansere som f.eks. Francisco Vasquez (L.A./Mexico) eller Frankie Martinez (N.Y.)."
Dann: Det skal du ikke være, Thomas. Jeg har ikke kunnet undgå at se rigeligt! Jeg har også fået undervisning af flere andre udenlandske Night Club-instruktører end Pedro Gomez i årenes løb, dengang NY- og LA-style-folk blev hentet til København for at undervise. Og jeg har set dem til salsa-festivaler og -kongresser i ind- og udland.
Jeg ved ikke, om du har lagt mærke til det, Thomas, men af en eller anden grund virker det også, som om man i NY-style går meget mere op i idol- og stjernedyrkelse, end man gør i cubansk salsa. Den elegante showdans lægger tilsyneladende mere op til det.
Efter Cuban Salsa Congress i München tidligere på året var der i øvrigt en betydeligt mere behagelig stemning på denne end på andre (de som regel NY-dominerede) udenlandske salsakongresser, som vedkommende havde været til. Men det kan selvfølgelig have været en tilfældighed.
Thomas: "1-2-3-pause eller 1-2-3-x-5-6-7-x ?"
Dann: Hvad der er bedst at gøre som salsa-instruktør, er ikke et spørgsmål, som jeg beskæftigede mig med i mit indlæg. Under indlæring vil jeg selv - om nødvendigt - være tilbøjelig til at bruge sidstnævnte tælling (eller fire-x-5-7, otte-x-2-3 i son) for mig selv, da det hjælper en til at vide, om det er højre eller venstre.
Hvad salsa-pædagogik angår, mener jeg, at 'cubanerne' netop gør en hel del mere ud af at få folk til at føle musikken med kroppen. Men pædagogikken er et helt andet spørsmål, og her vil jeg ikke nødvendigvis fremhæve den cubanske som ideel ...
Thomas: "At tælle er et skridt på vejen, indtil man lærer at mærke musikken i stedet."
Dann: Enig. Jeg kan undertiden finde på at tælle højt som middel til at blive enige om, hvor man befinder sig i takten... selv om det regnes for et faux pas ifølge damerne i denne særdeles gode artikel om:
føring i salsa. Med begyndere eller lidt usikre damer kan det være en hjælp til at finde tilbage i takten.
Thomas: "Jeg tilstår: En tidl. salsaracist bekender
Jeg må tilstå, at jeg også engang var salsaracist."
Dann: Come on, Thomas! Overvundne karaktersvagheder TILSTÅR man ikke! Dem fremfører man som bevis på egen fortræffelighed!
Thomas: "Faktisk er mit første crossbody-idol gået over til at undervise primært i casino, fordi han syntes crossbodymiljøet i hans hjemby var blevet for sportsdanseragtig.
Dann: Det kan jeg sagtens sætte mig ind i.
Thomas: "Med andre ord. Døm ikke crossbody udfra hvad du ser i Danmark, Tyskland eller fra et videoclip fra internettet.
Prøv selv, og giv den dit helt eget udtryk."
Dann: Det kan jeg da kun tilslutte mig m.h.t. cubansk, eftersom det netop ikke er showdans. Prøv det!
Thomas: "Vi danses ved,"
Dann: Vi ses i hvert fald på gulvet! Som sagt kan jeg ikke danse dame, og jeg satser heller ikke på at lære det. Jeg har prøvet at danse med mænd - når der er damemangel i en undervisningsrueda og instruktøren springer ind. Selv om enkelte af dem gør det godt, foretrækker jeg den ægte vare. At danse med mænd føles lidt ligesom traktorkørsel. :-)

Indrykket af : dann 13-Nov-2005 18:30 - Senest opdateret : 13-Nov-2005 18:30 - Besvar - Send note til redaktionen

Uønsket og ønsket salsa

Kære Thomas og Dann
Tusind tak for nogle gode og inspirerende debatindlæg her på HiFiSalsa. Det er lækkert at se at I har gidet dele jeres refleksioner om salsa'en med os andre.
Der er mange vigtige, tankevækkende / provokerende (?) pointer i jeres indlæg og så har de været særdeles underholdende at læse. Og – spejle eller ej – det er - synes jeg - altid sundt at blive udfordret i sine holdninger, så at sige få holdt et spejl op foran en...
Da jeg læste Thomas' seneste indlæg kom jeg til at tænke på en artikel på en engelsk webside som jeg tilfældigvis faldt over for nylig [link=http://www.londonsalsascene.info/html/news_5.html]Revolution on the Dancefloor: is LA Style on the Way Out?[/link]: ”Something's happening on the Salsa scene...there's a lot of Salsa lovers out there who want to get back to their Cuban roots and clubs and classes teaching traditional-style Salsa are springing up everywhere. After years as top banana, maybe LA style is on the way out and we're starting to yearn for the hot chilli pepper flava of traditional Salsa Casino and Rueda.”
Indrømmet: jeg kender ikke meget til Londons salsascene (som nævnte artikel handler om) og ved således heller ikke hvor meget der er i historien men jeg synes den var meget sjov at læse. Ikke mindst fordi jeg omtrent samtidig kunne læse mails herhjemme på salsalisten som reklamerede for cross body kurser som det seneste nye der danses i udlandet...
Nu kommer så dit seneste indlæg Thomas og handler lidt om det samme.
???
Jo, du skriver f.eks. : ”Faktisk er mit første crossbody-idol gået over til at undervise primært i casino, fordi han syntes crossbodymiljøet i hans hjemby var blevet for sportsdanseragtig”
Og du gør – synes jeg - meget ud af at beskrive hvor meget en række af dine forbilleder indenfor cross body er inspirerede af cubansk rumba: F.eks. skriver du om diverse US amerikanske cross body undervisere : ”...crossbodydansere, der kan sparke røv, når det gælder det afro-cubanske.”
Jeg noterer selvfølgelig også at du skriver at ...”mange crossbody dansere ... er meget påvirkede af sportsdansen og dens teknik.”
Ja, - det kommer ikke ligefrem som en overraskelse, men det selvsagt meget rart at få det bekræftet ;-)
Jeg skrev til dig i en spontan mail da du publicerede dit første debatindlæg bl.a. : ”Personligt har jeg aldrig tændt på Cross Body Salsa. Uanset fælles rødder osv. Det er simpelthen noget med udtrykket og det gælder sådan set også udtrykket hos de gode - danske eller udenlandske - dansere. Jeg synes stilen berøver salsa'en mange af de ting som gør jeg netop har lyst til at danse salsa fremfor at frekventere en traditionel danseskole: Det spontane, umiddelbare og rytmiske.”
Det er så muligt at der findes cross body dansere der nærmest er afro cubanske i deres udtryk, kan jeg forstå.
Fint nok med mig, men jeg foretrækker altså den ægte vare. (Og det er der åbenbart også en del cross body dansere der er begyndt at gøre?)
Nuvel. Smag og behag er som bekendt forskellige. Og man kan for min skyld fint diskutere og blive klogere på hinandens valg og præferencer.
Men jeg har ærlig talt lidt svært ved at se at mit eller nogen andens personlige valg og dansemæssige smag kvalificerer til at blive karakteriseret som fordomme – eller som du kalder det ”salsaracisme”.
Selvfølgelig ser jeg da gerne at en masse andre dansere deler min fascination med mig, ellers ville jeg jo ikke ha' nogen at danse med.
Men ærligt talt, så stort er det danske salsamiljø vel heller ikke at vi skal gå og udelukke hinanden - hverken med begreber som salsaracisme eller på anden vis.
I de 6-7 år jeg har danset salsa har jeg mødt masser af cross body dansere. Der er endda nogle af dem som jeg undertiden danser med, til, tror og håber jeg, gensidig fornøjelse.
En ting kan vi vel sagtens blive enige om. Nemlig at man skal lade være med at male sig op i et hjørne, også rent dansemæssigt.
Jeg har igennem min salsakarrierre fået undervisning fra mange forskellige undervisere både i Danmark og udlandet. Hver med deres personlige stil og udtryk og tilgang til dansen. Alle har jeg lært noget nyt af. Det er godt at blive udfordret dansemæssigt.
I dag tænder jeg mest på son, altså den Cubanske forløber for salsa'en og så de forskellige Afro-cubanske danse, f.eks. rumba, som jo i høj grad er nogle af de ingredienser der giver den cubanske salsa dens charme og egenart i en række små detaljer man måske aldrig kan lære, men man i al fald kan lade sig inspirere og udfordre af.
Måske er det en meget naturlig og symptomatisk udvikling. Når man har lært de 200 figurer som Dann skriver om (og glemt dem igen ;-) begynder man at spekulere på hvorfra det hele egentlig stammer.
Så hvem ved. Måske ses vi en dag på et rumba eller son dansehold?
I al fald ved jeg at vi ses på byens salsateker.
kh. Bo
PS: Se også den seneste [link=http://www.hifisalsa.dk/qp/quickpolls.htm?pollid=55]HiFi quickpoll[/link] om emnet.
PPS: Er det kun mig der har på fornemmelsen at cubansk musik er voldsomt nedprioriteret på byens salsateker?

Indrykket af : Bo, HiFiSalsa 13-Nov-2005 20:03 - Senest opdateret : 14-Nov-2005 07:43 - Besvar - Send note til redaktionen

Nedprioriteret cubansk musik

Nej, det er helt klart ikke kun dig, Bo! I sammenligning med udlandet spilles der forbløffende lidt cubansk timba eller son på de københavnske salsateker.
Hvis det ikke var for de mange cubanske livebands, som optræder i København, kunne man næsten lige så godt blive hjemme og se fjernsyn i stedet for at gå i byen.
Det undrer mig i øvrigt også, at en turné som The Bar at Buena Vista med cubansk musik og en større dansetrup optræder i flere jyske byer og i alle tyske storbyer, men helt undgår København. Det kan da vel ikke skyldes, at cubanerne ikke kan lide os mere? Eller har de københavnske scener ikke mulighed for at tage imod dem? Lady Salsa forrige år i Falkonér så da ellers ud til at være nærmest udsolgt!
mvh, dann

Indrykket af : dann 13-Nov-2005 22:49 - Senest opdateret : 13-Nov-2005 22:49 - Besvar - Send note til redaktionen

JEG PROVOKERER...

Kære Bo, Dann m.fl.
Det er jo ganske rigtigt en provaktion at kalde andre for salsaracister.
Racist er jo et stærkt ord - så det er selvfølgelig sagt med et glimt i øjet. Måske hellere: lettere fordomsfuld ;)
Jeg har bare i flere år oplevet fordomme og stigmatisering af crossbody stilen - som jeg måtte have luftet ud af.
Jeg har - i modsætning til hvad Dann tror, ofte oplevet at kunne danse glimrende crossbody med dygtige cubanske dansere. Og faktisk også omvendt.
Føring er føring. Og der kan være ligeså stor forskel på to der fører i casino, som forskellen mellem casino og crossbody.
Det er svært at danse crossbody til en heftig timba, og ligeså svært at danse casino til en lynhurtig mambo.
Til Dann:
Du skriver at crossbody dansere dyrker idoler. Det er lidt rigtigt. Der er en tendens til i crossbodymiljøet at vælge showprægede bevægelser.
Men det finder du jo også bl.a. casinodansere både af dansk og cubansk oprindelse.
Blandt danske (og udenlandske) casinodansere handler idoldyrkelsen snarere om Cuba som helhed. Hvor alt, der ikke er direkte cubansk bliver uden videre bliver afskrevet som u-autentisk, kommercielt, sportsdanseragtigt eller værst af alt amerikaniseret. Det er altså også fordomsfuldt.
Det er denne holdning, jeg finder ...fordomsfuld og uproduktiv.
Fred være med Cuba og dens store indflydelse på på latinamerikansk dans og musik, men lad være med at afskrive alt andet som håbløst.

Indrykket af : thomas nygaard, streetsalsa 14-Nov-2005 16:39 - Senest opdateret : 14-Nov-2005 16:39 - Besvar - Send note til redaktionen

Om Musikken

Det er dog rigtigt, at den cubanske musik, eller rettere timba-delen i en periode har været lidt underprioriteret i salsatek sammenhæng, men i en lang årrække var timbaen måske overprioriteret i forhold til hvor meget andet god salsa, der findes.
En god salsaaften indeholder efter min mening en god blanding af forskellige salsagenre.
Jeg synes derimod at gerne måtte blive spillet lidt mere medium tempo salsa, som jeg tror de fleste har det bedst med at danse til.

Indrykket af : thomas nygaard, streetsalsa 15-Nov-2005 22:46 - Senest opdateret : 15-Nov-2005 22:46 - Besvar - Send note til redaktionen

Hvem sagde fordomme?

Kære Thomas.
Nu har jeg skrevet et par længere indlæg, hvor jeg ret grundigt gør rede for, hvorfor jeg foretrækker cubansk salsa fremfor NY-style. Og nu ender det så med, at du mistænker mig for ... ja, hvad egentlig? Ikke et eneste sted snakker jeg, så vidt jeg kan se, om Cuba som sådan. Jeg snakker udelukkende om cubansk musik og dans! Og jeg gør mit bedste for at gøre det klart, hvilke kvaliteter jeg finder i den, som jeg ikke (gen)finder i den europæiserede dans - hvortil jeg ganske rigtigt regner New York-/LA-/Night Club- osv.-style, som du kalder for cross-body-lead. Det er åbenbart for dig så mistænkeligt, at det må skyldes, at jeg 'idoldyrker' Cuba som helhed! Hvor får du det fra? Hvor er det i mine argumenter for at foretrække cubansk og ikke bryde mig om NY-style, at du får øje på dette skjulte motiv?
Thomas: "Hvor alt,(!) der ikke er direkte (!) cubansk bliver uden videre (!) bliver afskrevet som u-autentisk, kommercielt, sportsdanseragtigt eller værst af alt amerikaniseret. (!) Det (!) er altså også (!?) fordomsfuldt.
Det er denne holdning, jeg finder ...fordomsfuld og uproduktiv."
Hvor stammer din fordom egentlig fra, Thomas? Hvorfor optræde som et forurettet offer for 'cubanerne'? Allerede i dit første indlæg blev der primært luftet fordomme om 'cubanernes' uberettigede fordomme - uden et eneste konkret eksempel! Er det virkelig det, du oplever i det københavnske salsamiljø, Thomas? At alle kigger fordomsfuldt på NY-danserne? For mit eget vedkommende kigger jeg sjældent ret længe, da jeg finder den form for dans ret uinteressant. Når man bare én gang har set en eller anden Sulejma ligge nede i en akavet 'salsa dip' og forsøge at finde en grimasse, der skal få det hele til at se elegant og ubesværet ud, længes man ikke efter at se det igen.
Eller er det et eller andet, som nogen har skrevet på salsalisten, som jeg ikke har set, eftersom jeg ikke er medlem af den? Kunne du så ikke belægge din anklage om fordomme med et par velvalgte citater?
Eller er det måske dig, der skulle finde et spejl at kigge i?
Nu har jeg ikke en eneste gang (tror jeg) været anti-amerikansk, men derimod anti-europæisk i mine hidtidige indlæg, og jeg har ikke været det generelt, men kritiseret den himmelstræbende idealisering, som kendetegner europæiseret dans. Man ville kunne finde den samme tilbøjelighed i europæisk åndsliv (idealismen, der forlader enhver forankring i virkelighedens verden), men jeg kan ikke se, at det er et emne, jeg har berørt, så hvorfor kommer anti-amerikanisme pludselig ind i billedet?
Jeg kan sagtens komme i tanker om helt andre felter, hvor jeg ville foretrække cubansk effektivitet fremfor amerikansk ligegyldighed - når man snakker om vejret, for eksempel:
katastrofesæson i Caribien versus katastrofemanagement i Louisiana, men jeg ville foretrække, at diskussionen tager udgangspunkt i det, som jeg faktisk har skrevet, fremfor i et
fugleskræmsel,
som plejer at være det, man går i krig mod, når der ikke er noget i diskussionsmodstanderens argumentation, man kan tage fat på.
Husk altid på en vigtig ting: Hvor meget andre end måtte have imod lysten til idol- og illusionsdyrkende show- og og sportsdansestil, så kan jeg selv med nok så mange argumenter ikke tage den fra nogen, der insisterer på at have den! Så længe man synes, det er sjovt, vil man garanteret bare ignorere mig og fortsætte som hidtil!
Men problemet er vel ret basalt, at hvis man går meget op i, hvordan man tager sig ud, så er man også frygteligt optaget af, hvad andre måtte mene om en(s dans). Er det muligt, at dette er grunden til, at det er dig, der klager over 'cubanernes' angivelige fordomme mod den dansestil, som du gør dig til fortaler for, og ikke os, der er ulykkelige over, hvordan NY'erne betragter os? Altså ikke, fordi NY'erne render rundt og er så forfærdeligt anti-fordomsfulde - (jeg ved det simpelthen ikke) - men fordi vi bare er ret ligeglade med, hvordan vi bliver betragtet, eftersom vi danser, fordi vi synes, at det er sjovt, og ikke for at imponere et publikum! Eller m.a.o. - for at provokere og sætte sagen på spidsen: Kunne der også på dette punkt slet og ret være tale om forskellen på europæisk narcissisme og cubansk livsglæde?
(Undtagelsesvis: et eksempel på dansk-cubansk show og konkurrence - hvor jeg dog personligt godt kunne have undværet pailleterne ...)
mvh, dann
PS Thomas, du er blevet efterlyst!
PPS Sæt enten en signatur eller underskrift på dine indlæg, så de ikke risikerer at blive forvekslet med andres.

Indrykket af : dann 16-Nov-2005 08:09 - Senest opdateret : 16-Nov-2005 08:09 - Besvar - Send note til redaktionen

Salsa og kærlighed

Thomas, apropro de frustrationer du giver udtryk.
Jeg ved ikke om du kender den Franske salsafilm Salsa & Amor?
Filmen gør lidt grin med dette med at ligge på maven for noget. Handler om en fransk fyr der for at gøre indtryk tillægger sig en tyk cubansk accent, tager et cubansk klingende navn og går i solarium for at få den rette kulør.
Selvom dette falske ydre umiddelbart giver lidt gevinst holder det i længden selvfølgelig ikke en meter.
Det positive budskab i filmen er vel at man skal tro på sig selv og være den man er, bekendt.
Det er absolut ikke nogen anti-film. Slutscenerne foregår (er optaget) i Havana og den Cubanske gruppe Sierra Maestra medvirker i flere scener i filmen og giver i det hele taget denne et gevaldigt vitaminindskud.
(Vi kan jo ligesågodt indrømme det: at cubanerne kan noget med musik og dans vi gerne vil lære noget af ;-)
Ikke stor filmkunst (hvis nogen kender en Salsafilm der kan påhæftes denne karakteristik vil jeg meget gerne høre om den) men en skæg ide og seværdig, sådan apropro...
Salsa&Amor er [link=/anmeldelser/salsa-dvd.htm]omtalt andet steds[/link] her på HiFi.
I al (u)beskedenhen har jeg [link=/rejsetips/salsamestreixela.htm]andetsteds forsøgt at formidle noget af den samme[/link] : hold fast fast i det du selv befinder dig godt med og kan stå inde for, også på dansegulvet.
kh. Bo

Indrykket af : Bo, HiFiSalsa 16-Nov-2005 08:27 - Senest opdateret : 14-May-2007 01:33 - Besvar - Send note til redaktionen

En anti-film!

"Det er absolut ikke nogen anti-film."
Du har ikke helt ret, Bo!
Den er fra instruktøren Joyce Bunuels side meget bevidst anti-racistisk! For så vidt passer det perfekt ind i komediens plot, at hovedpersonen afvises af cubanerne for ikke at være cubansk nok, og siden afvises af de race-rene (tror de selv) franskmænd, da han giver den som cubaner og i denne egenskab også oplever systemets racisme på egen krop.
Aktuelt kunne franskmændene sikkert have godt af at gense den ... og ikke specielt for ruedaens skyld!

Indrykket af : dann 16-Nov-2005 09:44 - Senest opdateret : 16-Nov-2005 09:44 - Besvar - Send note til redaktionen

De onde, onde Casinodansere

Kære Dann,
rolig nu. Jeg mistænker dig ikke for at være en Cubansk 007-Agent, der ad salsavejen prøver at udvide Fidel´s territorium e.lign.
Faktisk anklagede jeg overhovedet ikke dig personligt. Men kom med en passende modargument til din fordom om at crossbodydansere generelt er mere idoldyrkende end casinodansere.
Og endnu engang: Jeg opfatter altså ikke mig selv som crossbodydanser. Jeg både danser og underviser i begge stilarter med stor glæde.
Jeg har derfor intet problem med at kritiserer begge stilarter. Nu er problemet bare, at jeg i Danmark mest oplever fordomme overfor crossbodystilen - og ikke det modsatte.
Havde jeg været i et land, hvor crossbodydanserne optrådte uvidende og fordomsfuldt overfor casinostilen havde jeg med glæde givet dem en gang verbal spanking på det lokale internetforum.
Hjerhjemme har langt de fleste dansere, ligesom dig, en opfattelse af at ægte salsa, er Cubansk. At den spontane, livsglade, funky gadedans, udelukkende er et cubansk fænomen.
Det er jeg lodret uenig i.
Det er korrekt at en del crossbodydansere er præget af sportsdansen, elegancen og måske det showprægede. Det er disse dansere, du ofte ser til konkurrencer, kongresser m.m.
Men se hvor "europæiseret" casinostilen er i f.eks. Danmark. Hvor er horderne af legende, groundede gadedansere herhjemme.
Og showoff casinodansere findes der altså også mange af, inkl. herhjemme, hvor mange elsker blærerøvsvueltaer.
Jeg har opdaget at der findes en anden form for crossbody, en beskidt, funky, legende, spontan form, der trives i bedste velgående på salsaklubber verden over.
BALLROOM VS STREETDANCE
Enhver form for pardans kan deles op i to former:
1) ballroom, eller selskabsdans - det elegante
2) streetdance (eller social dans)
Hvis du gerne vil dele salsaen op, er det snarere sådan du skal gøre det.
EUROPÆISK KULTUR VS SIG SELV
Salsa er en dans, der altid har lånt med arme og ben fra alle mulige danse.
Det er begrænsende at tro, at casino er et isoleret fænomen, der ikke kan udvikle sig. (og hvis det udvikler sig, sker dette kun på Cuba).
Casino bygger på en blanding af bl.a. son og jitterbug. Præcis det samme som crossbodystilen eller mambo, som det oprindelig hed.
Hvis der er noget Den Europæiske Kultur måske kan lære, så er det måske at tingene ikke behøver at være enten eller, men snarere både og.
Enige bliver vi nok ikke i denne omgang. Men tak for en god debat. Glæder mig til vores næste diskussion ;)
Mange hilsner
Thomas Nygaard
www.streetsalsa.dk

Indrykket af : thomas nygaard, streetsalsa 18-Nov-2005 13:39 - Senest opdateret : 18-Nov-2005 13:39 - Besvar - Send note til redaktionen

Flere fordomme ...

Kære Thomas,
du vil promovere en såkaldt streetsalsa som den bedste af alle verdener. Det er sådan set OK, og jeg vil ikke engang bebrejde dig, at den salsa, som du er fortaler for, tilfældigvis er den, som du selv tager betaling for.
Du har tidligere (salsalisten, tror jeg) præsenteret streetsalsa som en slags
mellemløsning, som var tilpasset danskernes formåen, idet de efter din mening ikke vil være i stand til at lære rigtig cubansk salsa med den kropsfornemmelse, som mange mener, at man skal være indfødt for at kunne tilegne sig. Jeg kunne sådan set bedre lide den forklaring, idet du dermed tilkendegav, at din udgave af salsa var en slags kompromis, en slags "salsa for dummies", mens du nu i stedet for vil gøre streetsalsaen til slet og ret den bedste form for (ikke-professionel) salsa, hvor de professionelle så står som de lysende, uopnåelige idoler.
Din anledning var denne gang 'cubanernes' angivelige fordomme mod NY-style. Jeg har efterlyst konkrete eksempler på disse fordomme, men du vil åbenbart ikke levere. I fremtiden vil du så i det mindste kunne citere mig! Det kan selvfølgelig også være, at det bare er en generel fornemmelse, du har, og det er da også OK.
Du siger i dit seneste indlæg, at
"Nu er problemet bare, at jeg i Danmark mest oplever fordomme overfor crossbodystilen - og ikke det modsatte."
Lad mig derfor nævne NY'ernes fordomme, som jeg oplever dem:
1) 'Rigtig dans imponerer og forblænder.'
Af samme grund vil de næppe være i stand til at se skønheden i et almindeligt par, der danser en stille son, men gør det med feeling!
2) "Jeg er ked af, at du aldrig har mødt crossbodydansere som f.eks. Francisco Vasquez (L.A./Mexico) eller Frankie Martinez (N.Y.)."
Idolforblændelsen er så stor, at man har svært ved at forestille sig, at nogen kan foretrække cubansk, hvis de faktisk har det de STORE idoler. Eksemplerne på RIGTIG dans for dem er nemlig de idoler, som man ser konkurrere eller optræde - på salsa-festivaler eller til andre SHOWS. Nogle af de danske af slagsen ser man udertiden lægge et smut forbi salsamiljøet, når de som skuffede deltagere i ballroom-konkurrencerne forsøger sig i et mindre 'professsionelt' miljø som vores. (Dette er kun mit fordomsfulde gæt. Jeg har ikke noget konkret at have det i!)
Derfor har jeg heller ikke den store tiltro til, at man kan få de fleste NY-stylere til for alvor at forstå, at det, som man finder tiltrækkende ved cubansk salsa, slet og ret er den måde, cubanerne danser den på. Ikke de store, uopnåelige showstjerner, ikke dem, som man i Havana kan se i pailletter og projektørlys, men slet og ret CUBANERNE, de ganske almindelige dansere, som man på Cuba møder på gader og stræder, men også kan være heldig at møde til cubanske koncerter i København.
Hvordan de danser, altså hvad der kendetegner cubansk salsa til forskel fra NY-style eller cross-body, forsøgte jeg at beskrive i mit første indlæg. I mellemtiden har jeg fundet et par cubaneres egen beskrivelse: Jo Kims indlæg 15. januar 2001 (Jeg kan desværre ikke linke direkte til indlægget.)
Se også de øvrige indlæg fra Jo Kim og Lulita - to cubanere, der ved, hvad de snakker om - og få endelig også læst idoldyrkernes indlæg som konstrast!
3) 'Cubansk er for begyndere, NY-style er for øvede.'
Mange melder sig til et begynder-kursus i cubansk salsa, og så snart de behersker grundtrinene (men absolut ikke den cubanske krops- og rytmefornemmelse), bevæger de sig så 'videre' til den mere 'avancerede' NY-style. Skyld heri er ikke kun de selv; det er i vid udstrækning det indtryk, de får formidlet fra mange danselærere. Under alle omstændigheder plejer NY-style derfor også kun at være den mellemstation, de tager, før de fortsætter til tango eller ballroom. Det eneste beklagelige i den forbindelse er, at de forlader salsaen i troen på, at de ved, hvad den går ud på.
4) 'Salsa er noget med slips og selskabskjoler.'
I kraft af NY-styles glæde ved show og staffage er der undertiden mennesker fra denne del af salsamiljøet, der laver salsa-arrangementer som herskabelige selskaber med dress code etc. Det irriterer mig, når det lige pludselig dukker op som krav til en afslutningsmiddag på en festival, som man har tilmeldt sig i god tro - selv om man på forhånd godt var klar over, at der ville være en del new yorkere og dermed også en del optrædende idoler. Men her kan man jo bare ignorere coden eller have sin T-shirt med i lommen. Jeg ved ikke, hvad der bliver af de mennesker, der laver de deciderede Dinner & Salsa Dancing-arrangementer, for de holder sjældent ret længe i miljøet. Hvordan arrangementerne forløber i praksis, har jeg ingen anelse om, da krav om hvid skjorte og slips er sådan ca. den bedste måde at holde mig væk på. (Det var da et praktisk tip!)
5) 'Man kan ikke danse til timba.'
Nej, det kan man måske ikke, men så kan kan lære det, kan man! Hvis man ikke kan, er det sandsynligvis, fordi man aldrig har lært salsa for alvor, dvs. at danse med kroppen. Det mærker man så først for alvor, når timbaens rytmer gør det ekstra tydeligt. Jeg har aldrig hørt en 'cubaner' klage over, at man ikke kan danse til Salsa Romantica. Jeg har til gengæld hørt dem sige, at Salsa Romantica bliver forfærdeligt kedeligt i længden.
6) 'Det dér despelote er noget, som salsa-instruktører fylder tiden ud med i begyndelsen af timen, fordi de ikke kender figurer nok!'
Der er en del salsadansere, også blandt dem, der går til cubansk salsa, som opfatter al den tid, hvor de ikke lærer nye figurer, som spildtid, eller allerhøjst som opvarmning, før man skal i gang med de rigtige gymnastiske øvelser.
Sådan danser de også.
..... fortsættes ......

Indrykket af : dann 18-Nov-2005 19:10 - Senest opdateret : 18-Nov-2005 19:10 - Besvar - Send note til redaktionen

Sidste afklarende ...

Til dine afsluttende ord, Thomas:
Thomas: "Enhver form for pardans kan deles op i to former:
1) ballroom, eller selskabsdans - det elegante
2) streetdance (eller social dans)
Hvis du gerne vil dele salsaen op, er det snarere sådan du skal gøre det."
Dann: Enhver form for dans kan deles op på utallige måder, men selvfølgelig kan det da også gøres på den nævnte. Ikke desto mindre er der forskel på afro-cubansk salsa, cross-body og det, som du kalder street salsa, og jeg har svært ved at se, hvorfor man ikke må gøre opmærksom på disse forskelle, bare fordi du foretrækker en opdeling, der nu opstiller din form for salsa som modstykket til ballroom!
At NY-style har betydeligt mere til fælles med ballroom, end cubansk har det, virker - at dømme efter mit indtryk fra flere websites - som noget, de fleste salsadansere er på det rene med.
Thomas: "Salsa er en dans, der altid har lånt med arme og ben fra alle mulige danse."
Dann: Klart, og det adskiller den ikke fra andre danse.
Thomas: "Det er begrænsende at tro, at casino er et isoleret fænomen, der ikke kan udvikle sig. (og hvis det udvikler sig, sker dette kun på Cuba)."
Dann: Ja, og det er begrænsende for ens egen indsigt og afklaring, hvis man sammenfattter en beskrivelse af den cubanske salsas fortrin med, at det eneste vigtige er, at det er isoleret CUBANSK og derfor ikke må udvikle sig. Jeg troede egentlig, at vi havde haft den oppe før. Jeg vil på ingen måde bestride, at NY-style har udviklet sig fra afro-cubansk son. Jeg har sagt, hvorfor jeg ikke synes, at det er en forbedring, men det kan jeg selvfølgelig ikke forhindre dig i at ignorere ...
Thomas: "Casino bygger på en blanding af bl.a. son og jitterbug. Præcis det samme som crossbodystilen eller mambo, som det oprindelig hed."
Dann: Hvis man søger, så kan man da sagtens finde ligheder mellem cross-body og cubansk. Det bliver de imidlertid ikke ens af (og slet ikke 'præcis det samme'!). Forskellene har jeg gjort rede for flere gange nu. At cubansk salsa har lært noget særligt af jitterbug, er mere end tvivlsomt: En af mine professionelle salsalærere på Cuba (og førstedanser på Conjunto Folclorico Nacional de Cuba) kunne fx slet ikke gennemskue, hvad der foregik, da jeg på hans opfordring prøvede at vise ham et par variationer over jitterbug-grundtrin!
Thomas: "Hvis der er noget Den Europæiske Kultur måske kan lære, så er det måske at tingene ikke behøver at være enten eller, men snarere både og."
Dann: Hvis der er noget, den europæiske kultur har svært ved at lære, så er det, at europæisering ikke er lig med forbedring. Som regel tværtimod ....
Thomas: "Enige bliver vi nok ikke i denne omgang. Men tak for en god debat. Glæder mig til vores næste diskussion ;)"
Dann: I lige måde, Thomas! Har du et forslag? Hvad med cubansk versus europæisk salsaPÆDAGOGIK?!! :)
mvh, dann
PS Jeg var lige ved at glemme denne her:
Thomas: "Men se hvor "europæiseret" casinostilen er i f.eks. Danmark."
Dann: Ja, er det ikke ærgerligt!?? Lad os få den cubaniseret så meget som muligt!
Thomas: "Hvor er horderne af legende, groundede gadedansere herhjemme."
Dann: Var det ikke det, JEG skulle spørge DIG om, Thomas? Hvor er de??! Hvis du tænker på 'cubanerne', så har mine indlæg først og fremmest været et forsøg på at få skabt nogle flere af dem.
Men mit gæt er, at de står og hygger sig i et hjørne alle fem. De vil gerne snart ud, men NY-ernes l-a-n-g-e trin gør det næsten umuligt at passere gulvet!
PPS Alle 'cubanere', cubanere - og NY-ere, der ikke er bange for at lære noget nyt for alvor og med lyst til at opleve, hvor afslappet en international salsa-festival kan afvikles: Sæt kryds i kalenderen for den 10.-12. og d. 17.-19. marts 2006: Cuban Salsa Congres i Berlin og München. Det var en fed oplevelse i München tidligere i år!!!
(Og nu må det vist være på tide at forberede sig til Paulito-koncerten.)

Indrykket af : dann 18-Nov-2005 19:18 - Senest opdateret : 18-Nov-2005 19:18 - Besvar - Send note til redaktionen

Post Scriptum

Kære Dann,
jeg er frisk på en ny diskussion, gerne om pædagogik! Men lad os lige vente til efter jul, ikke?
Jeg er hel på det rene med, vi ikke bliver enige om hvad "rigtig" crossbody og hvad "rigtig" casino er. Du vil jo ikke lytte på mine argumenter ;)
Mht. konkrete "salsaracistiske" indlæg, ønsker jeg ikke at hænge nogen ud specifikt, og nævner derfor ingen konkrete eksempler. (Fører altså heller ikke dagbog over dem)
Men faktisk var der et kendt ansigt i det københavnske salsamiljø, der dagen efter mit første indlæg, spurgte om, det var hende, jeg havde tænkt på, da jeg skrev det!
Det var det nu ikke, men vi havde lige haft en kort samtale om emnet kort forinden.
Jeg vil heller ikke have sidende på mig, at jeg prøver at forherlige den form for salsa, jeg selv danser, fordi jeg er salsainstruktør. Jeg synes ikke, jeg har spillet det kort i løbet af diskussion!
Jeg prøvede endnu engang bare at gøre op med at crossbody behøver at være stift og kedeligt eller showpræget med kæmpe skridt. (prøv lige at checke casinodansere ud og mål længden af deres grundtrin, i øvrigt)
Du vil jo heller ikke høre på at man kan opleve crossbody ude i verden som værende ligså "street", som casino. Ligeså inspiret af afro-cubansk eller hiphop m.m.
You can lead a horse to water, but you cant make it drink.
Jeg er af den holdning at salsa helst skal være en blandingsdans, hvor man ikke skelner skarpt mellem "rigtigt" og "forkert" udtryk.
Det er derfor jeg er blevet salsadanser og ikke sportsdanser.
For mig er det ligeså regelbundet at hævde at klassisk afro-cubansk bevægelse er det eneste oprindelige, legende og spontane.
Afro-cubansk er fedt, jeg har selv modtaget privatundervisning med jævne mellemrum, også i år.
Men vil hellere finde mit helt eget udtryk, der bygger på flere inspirationskilder, end at efterligne et ...fasttømret...billede af, hvad der er "ægte" salsa. Det er ikke en mellemvej. Og læg mærke til hvor mange cubanske (af nationalitet), dansere der frit blander forskellige udtryksformer.
Hasta la vista, og bered pennen på ny diskussion i snarlig fremtid,
Thomas Nygaard
www.streetsalsa.dk

Indrykket af : thomas nygaard, streetsalsa 19-Nov-2005 16:11 - Senest opdateret : 19-Nov-2005 16:11 - Besvar - Send note til redaktionen

Den evige stråmand

Thomas: "Jeg vil heller ikke have sidende på mig, at jeg prøver at forherlige den form for salsa, jeg selv danser, fordi jeg er salsainstruktør. Jeg synes ikke, jeg har spillet det kort i løbet af diskussion!"
Dann: Nej, Thomas, det er også for galt, når nu du fx underskriver dig med:
"Thomas Nygaard
www.streetsalsa.dk"
Og vi har efterhånden flere gange - i noget, der angiveligt primært skulle være et forsvar af crossbody/NY-style mod de slemme 'cubaneres' fordomme - hørt dig prise den "spontane, livsglade, funky gadedans", din helt specielle opdagelse:
Thomas: "Jeg har opdaget at der findes en anden form for crossbody, en beskidt, funky, legende, spontan form, der trives i bedste velgående på salsaklubber verden over.
BALLROOM VS STREETDANCE
Enhver form for pardans kan deles op i to former:
1) ballroom, eller selskabsdans - det elegante
2) streetdance (eller social dans)"
Dann: For mig lyder det som en forherligelse af den specielle form for salsa, som du sælger under samme firmanavn og som du ønsker at fremhæve som den bedste af alle former for salsa. I første omgang skete det ved at præsentere streetsalsa som den form, der kombinerede de bedste kvaliteter ved henholdsvis cubansk og crossbody, og nu sker det så ved at gøre den til den absolutte modsætning til ballrooom!
Og hvis man ikke er enig med dig i, at din vare er den absolut bedste, så kan det ikke skyldes, at man har læst, forstået, men fortsat er uenig med dine holdninger. Det må skyldes, at man som en ulydig elev (eller hest) slet og ret ikke vil HØRE på dine vidsomsord:
Thomas: "Du vil jo heller ikke høre på at man kan opleve crossbody ude i verden som værende ligså "street" (!), som casino. Ligeså inspiret af afro-cubansk eller hiphop m.m.
You can lead a horse to water, but you cant make it drink."
Dann: Uanset, hvor tit man præsenterer dig for sin BEGRUNDELSE for, hvad man har imod NY-style og finder fedt ved cubansk, så bliver det for dig slet og ret til, at man stædigt "skelner skarpt mellem "rigtigt" og "forkert" udtryk", ønsker at "efterligne et ...fasttømret...billede af, hvad der er "ægte" salsa," og i det hele taget er for "regelbundet":
Thomas: "For mig er det ligeså regelbundet at hævde at klassisk afro-cubansk bevægelse er det eneste oprindelige, legende og spontane."
Dann: Det er der ganske vist ikke nogen, der på noget tidspunkt har hævdet, men når nu strawman-argumenteter ens bedste argument, hvorfor så ikke bare gentage det i stedet for at argumentere mod det, der faktisk bliver sagt?
Thomas: "Og læg mærke til hvor mange cubanske (af nationalitet), dansere der frit blander forskellige udtryksformer."
Dann: - som om der i den hidtidige debat havde været en eller anden, der havde gjort sig til fortaler for et forbud mod at 'blande forskellige udtryksformer'.
På den måde kan man føre en l-a-n-g dialog mellem sit eget ideal og sine egne fordomme om, hvad de andre mener, hvilket gør det ret let at opfatte de ANDRE som salsaracister. OK, Thomas, det er så den måde, du vælger at omfortolke virkeligheden på, og den har da i det mindste den ene store fordel, at ingen kan tage fordommen fra dig!
mvh, dann

Indrykket af : dann 20-Nov-2005 11:37 - Senest opdateret : 20-Nov-2005 11:37 - Besvar - Send note til redaktionen

Hvis du vil skrive kommentarer skal du tilmeldes som bruger

Skriv en kommentar

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (åbner nyt vindue)

Cookies : Når du besøger HiFiSalsa sættes der både 1. parts- og 3. parts cookies. Besøg på HiFiSalsa forudsætter at du er indforstået med anvendelsen af cookies.

Mere info om cookies...

Læs om annoncering på HiFiSalsa

Ons. d. 25. sep. 2019 : Salsa all summer every Wednesday at Reffen with ElStudio

Salsa all summer every Wednesday at Reffen with ElStudio

Do you miss all our Salsa outdoor summer events? Then do not miss out this amazing ...[Læs mere]

[-> oversigt...]

Cubansk Danseskole v/ Yosvany Torres - Undervisning - Cubarejser - Danseshow

Mangler der noget?!

Alle kan skrive indlæg til HiFiSalsa og det er gratis.

Bliv aktiv bruger: Som aktiv registreret bruger har du mulighed for at skrive og redigere indlæg på HiFiSalsa.

Eller giv HiFiSalsa et tip via vores Info-formular. Du kan bruge formularen hvis du vil tippe os om ting som du synes vi skal informere om på HiFiSalsa og ikke vil være registreret som bruger.

http://www.www.cubakultur.dk/

Kritik, kommentarer, ideer, tips, forslag?

Brug vores kontaktformular til at give feedback...

 

*