HiFiSalsa : http://www.hifisalsa.dk/showme.php

Homepage - Articles - Interviews

Sorry - this page is not available in the chosen language

Tonny Pedersen, Salsa Loca: Salsa er dansemusik - livsbekræftende dansemusik - og nogen at danse med!

Tonny, Salsa Loca

Tonny, Salsa Loca.

Salsa Loca har høstet megen ros og anerkendelse på det seneste -også fra det store udland - for deres nyligt udgivne mini cd ”Amor con Amor”. HiFiSalsa har interviewet bandets maracassvinger, hjemmesidesnedker, PR mand og veltalende toastmaster m.m., Tonny Pedersen, i denne anledning.

Det er blevet til et længere interview. Som er kommet til at handle om Salsa Locas cd, dens tilblivelse og den respons der er kommet på den. Om selve bandet, dets historie og musikalske inspirationskilder. Om successer og fiaskoer, salsa'ens mange velsignelser og bandets fremtidsplaner! Om verdensmusikkens vilkår i Danmark. Om formålet med at producere en cd. Og om meget andet.

I interviewet afslører Tonny bl.a. hvorfor han selv begyndte at interessere sig for salsa, giver sit bud på trylleformularen bag Salsa Locas succesfulde koncerter, besvarer spørgsmålet: ”Opfører salsadansere sig anderledes end andre koncertgæster?”, giver et tip om hvordan du kommer til at køre hurtigere på cykel, og så får du også Tonny's bud på hvilke tre Salsa cd'er enhver Salsero bør eje. Og der er også et svar på spørgsmålet "Kan man leve af at spille Salsa i Danmark?".

Fotos på denne side: Nana Hee Jepsen, Leif Nygaard (billedet af Maria og Signe), Salsa Loca (billedet af Salsa Loca 1997) og Lars Nybøll (billedet af Salsa Loca anno 2004)

Billederne er velvilligt stillet til rådighed af Salsa Loca og er hentet fra deres hjemmeside: http://www.salsaloca.dk. Her er der mulighed for at se alle fotos i fuld størrelse sammen med en masse andre fotos fra nogle af bandets mange koncerter.

Om dengang det hele startede

HiFiSalsa:

Hvor mange år har Salsa Loca eksisteret? Og hvem tog initiativet?

Tonny:

Vi blev dannet i starten af 1997, så vi har været syv år på banen nu. Det var Maria (Carelse), Jacob (Rahbek) og jeg, der samlede det første 'hold' - på Marias initiativ.

Jacob var i øvrigt lærer på det salsa-sammenspilshold på Den Rytmiske Aftenskole, som jeg var elev på!

HiFiSalsa:

Hvem fandt på navnet, Salsa Loca?

Tonny:

Det var vores daværende sangerinde, Anja (Nørager), der kom med forslaget Salsa Loca - vist nok samme dag, som de historiske første pressefotos blev taget i Anjas baghave. At mit eget forslag, 'Der er ingen (Celia) Cruz i maskinen', kun fik min stemme, er jeg stadig lidt uforstående overfor :-)

Vi er i øvrigt ikke ene om navnet Salsa Loca. I både England, Schweiz og Israel findes der et salsaband med samme navn, så måske er der basis for en europæisk Salsa Loca-festival!

Salsa Loca anno 1997

Salsa Loca anno 1997. Besætningen er blevet udskiftet og er blevet større, men bakkenbarterne mindre og skjorterne mindre blomstrede siden da.

HiFiSalsa:

Det er et stort orkester. Har I altid været så mange?

Tonny:

Vi var oprindeligt kun 8 i Salsa Loca, men har siden udvidet besætningen en del, så vi nu er 12.

Maria, Jacob, Rasmus (Glendorf) og jeg er i øvrigt de eneste, der har været med helt fra starten (Rasmus var forhindret, da vi tog de første fotos, og mangler derfor på billedet)

Jeg selv spillede congas i de første år, men fik overbevist de andre om, at vi manglede maracas i lydbilledet, og at jeg skulle spille dem (jeg savnede også at komme op og danse, mens jeg spillede).

Siden januar 2001 har vi været de samme 12 på holdet.

Salsa Loca idag

Salsa Loca anno 2004

Salsa Loca anno 2004: Signe Asmussen, vokal,Tonny Pedersen, maracas/kor, Maria Carelse, tenorsax/kor, Signe Land, trompet/kor, Rasmus Tobiesen, trompet/kor, Jakob Johansen, trombone/kor, Per Kincaid, bas, Jacob Rahbek, guitar/tres/kor, Sten Holme Larsen, piano, Jesper Nørløv, congas, Rasmus Glendorf, timbales, Tira Skamby, bongos.

HiFiSalsa:

Har I en eller anden form for arbejdsdeling i bandet? Er der f.eks. en bandleder?

Tonny:

Vi har haft flere workshops med cubanske orkestre, der har besøgt landet (f.eks. Azucar Negra), og de har alle undret sig såre over, at et så stort orkester ingen decideret bandleder har - og at der alligevel kommer musik ud af det.

Indrømmes skal det, at det giver mange lange og til tider heftige diskussioner, at ingen har mere at skulle have sagt end andre. Hvis man vil have ret, må overbevise de andre med gode argumenter.

Jeg tror dog at vores meget demokratiske opbygning, er en af grundene til at vi har, hvad vi selv oplever, som en særlig Salsa Loca-ånd.

Vi er som en 'lille' familie med et tæt sammenhold, og hvor ingen behøver at frygte, at en enerådig bandleder synes, at det er på tide, at skifte ud i besætningen - prisen er, at vi ind i mellem måske snakker lidt vel meget om tingene!

De opgaver, der ikke har noget med det rent musikalske at gøre, er dog uddelegeret:

Det er Maria, der med nødvendig hård hånd sørger for, at vi altid har en (næsten) opdateret fælles kalender, der fortæller, hvem, der ikke kan spille på hvilke dage - og det er også Maria, der booker de fleste jobs.

Hjemmesiden (http://www.salsaloca.dk) og hvad deraf følger samt alt, der har bare lidt med penge at gøre, det er mig!

HiFiSalsa:

Hvordan vil du karakterisere den type Salsa som Salsa Loca spiller?

Tonny:

Vi spiller iørefaldende, lettilgængelig 'gang-i-den'-mainstream-salsa - og lettilgængelig er så absolut ment som et plusord her. Salsa er dansemusik! En utrolig livsbekræftende og glad musikform, men stadig dansemusik.

Man kan sagtens gøre musikken mere kompliceret at lytte til, men i mine ører vinder den ikke ved det. De største matematiske formler er jo også de korteste! Vi spiller "Party Salsa zum Abtanzen!", som en tysk anmelder for nylig skrev om vores mini-cd.

HiFiSalsa:

"Party Salsa zum Abtanzen!" - frit oversat er det vel noget i retning af ”Party Salsa til at danse igennem til” - Jeg gætter på du refererer til Berliner Salsa DJ'en Michael Peters meget rosende anmeldelse af jeres cd : www.dj-michael.de ?

Tonny:

Ja, og en meget kvalificeret anmelder er han :-)

HiFiSalsa:

Det ser ikke ud til at alle i bandet er helt jævnaldrende.

Tonny:

På det punkt er vi også lidt familie-agtige. Vores fødselsdage fordeler sig på hele fem årtier. Den er der nok ikke mange bands, der kan stikke.

HiFiSalsa:

Hvad er din rolle i bandet?

Tonny:

Ud over at synge kor og spille maracas (og claves, koklokke, guiro og tamburin(!) på udvalgte steder), så har jeg æren af at stå forrest på scenen ved siden af Signe (Asmusssen). Det er Signe og mig, der konverserer publikum. Og så er jeg som sagt hjemmesidemand og regnskabsfører.

HiFiSalsa:

Er Salsa Loca egentlig ikke et lidt utraditionelt salsaband? Forstået på den måde, at det vel egentlig er sjældent at møde salsaorkestre med f.eks. kvinder i blæsergruppe og rytmegruppe. Har I nogensinde fået respons på den kønsmæssige sammensætning?

Tonny:

Det har jeg aldrig tænkt over. Der er - ikke overraskende - mange, der har noteret sig, at både Maria, Signe, Signe og Tira ser vældig søde ud, men jeg mindes ikke nogle, der har undret sig over, at det skulle være specielt med en pige på den pågældende plads i bandet.

Tira, Salsa Loca Signe og Maria, Salsa Loca

Tira, Signe L. og Maria, Salsa Loca.

Salsa Loca live

HiFiSalsa:

Salsa Loca er ofte på plakaten i det storkøbenhavnske område, har I givet koncerter i andre dele af landet (og i udlandet)?

Tonny:

Ja, selvom de fleste koncerter har været i København og omegn, kommer vi da jævnligt omkring i resten af Danmark - Nakskov, Aalborg, Rønne (den på Bornholm) og Esbjerg er nogle af de længere ture vi har været på.

Udlandet er uopdyrket område, hvis vi ser bort fra Skåne og farvandet mellem Esbjerg og Harwich (vi har spillet på Englandsbåden).

Det kunne nu være sjovt at komme ud på lidt længere rejser sammen - og sjovt at prøve kræfter med et udenlandsk publikum.

HiFiSalsa:

En ting man ikke kan undgå at bemærke, når man oplever jer spille, er at I lader til at have det utroligt rart med hinanden oppe på scenen. Er det salsa'en som skaber den gode stemning?

Tonny:

Vi har det virkelig sjovt deroppe, og ja, det er hovedsageligt den livsglade musiks skyld og vores begejstring for den, men det hjælper selvfølgelig også, at vi også har det godt sammen, når vi ikke spiller. Og så er vi derudover adskillige i bandet, der har endog meget let til smil - og den slags smitter som bekendt.

Når det i øvrigt kører musikalsk for os på scenen (hvad jeg synes, at det ofte gør), bliver man også let lidt småhøj og revet endnu mere med.

HiFiSalsa:

Apropros publikum: Jeg har aldrig oplevet en Salsa Loca koncert hvor der ikke var vild aktivitet på dansegulvet. Hvad er trylleformularen? Hvad er en god dansestemning og hvordan opnås den?

Tonny:

Der har nu også været koncerter, hvor der ikke var vild gang i dansegulvet, så trylleformularen kan stadig forfines.

Men min egen overbevisning er, at når det ofte synes at lykkes, at give publikum en god aften, så er det en kombination af, at vi spiller uforfalsket dansemusik, at vi har det sjovt sammen på scenen, og at det også er publikums oplevelse, og så selvfølgelig, at vi spiller godt (synes vi selv).

Og så prøver vi da også at gøre hvad vi kan sådan rent verbalt for at få publikum ud af starthullerne, hvis det kniber. I øvrigt går inspirationen som oftest begge veje. Hvis vi oplever, at publikum er glade for hvad de ser og hører, så spiller vi også bedre!

HiFiSalsa:

Opfører salsadansere sig anderledes end andre koncertgæster?

Tonny:

Ja, de danser salsa - hele aftenen. Til private arrangementer underviser vi normalt i salsa før vi 'går på', men de fleste, der ikke før har danset salsa, falder før eller siden 'tilbage' til at danse, som de gør normalt.

Generelt er salsafolket nok lidt mere fokuseret på, om musikken er god at danse til, men hvis den er, bliver man også honoreret ved at de kommer ud og danser. Men når de først er ude på gulvet, skal man nu ikke som solist efter en fed solo forvente det helt store bifald fra de salsadansende. Det er jo svært at klappe, hvis man ikke vil slippe dansefatningen!

Men, at folk kommer ud på dansegulvet, oplever vi - og alle andre salsabands vel - som den bedste anerkendelse af indsatsen på scenen. Det er nu engang sjovest at bage småkager til familien, hvis de har lyst til at smage dem bagefter!

HiFiSalsa:

Dit bud: Hvad har været jeres største succes hidtil?

Tonny:

De tre gange vi har spillet til lørdagsbal på Plænen i Tivoli har selvfølgelig været noget helt specielt. Mange (rigtig mange) mennesker, god stemning, en fornøjelse at have nogle af de skrappeste hjemlige dansere med på scenen, og så danner Den Gamle Have ikke mindst den smukkeste ramme.

Men alle koncerter har sine højdepunkter og sin egen charme.

Vi spillede f.eks. en koncert sommeren 2003 ved Karens Minde Kulturhus i Sydhavnen - i en gammel pavillon (a la Spejlteltet).

Der var en dejlig blanding af lokale fra Sydhavnen, der ikke er så forvent med salsa i bydelen og salsadansere, der kendte os i forvejen (der er heldigvis mange, der har lyst til at høre os adskillige gange på et år og tak for det).

Vi gjorde en rigtig god figur, folk tog musikken og stemningen til sig, og jeg tog hjem med den dejlige oplevelse af, at jeg havde været med til at flytte noget - at vi havde givet nogle, der ikke før havde hørt den slags musik, en rigtig god oplevelse. Ren kulturformidling!

HiFiSalsa:

Nogle fiaskoer?

Tonny:

Jeg har tidligere spillet i et funk-band, der hed Confetti All Stars. Efter fire numre ved en koncert i Jylland fik de få gæster, der var mødt op, overbevist arrangøren om, at vi ikke behøvede at spille mere. Se det var en fiasko!

Sådan nogle har vi heldigvis ikke været bare i nærheden af endnu med Salsa Loca (7-9-13).

Det nærmeste må være den første koncert vi spillede med Signe (Asmussen).

Vi havde det vældig hyggeligt oppe på scenen, men det var vist ikke et 12-mands salsaorkester, at kunden i virkeligheden havde brug for.

Det var et lukket arrangement på Sabor Latino, og en privat fest for en større samling mandlige body-buildere og deres meget velproportionerede damer (lidt for meget ville nogen sige).

Men der blev ikke noget med for mændene at stå og nyde overblikket over de sidstnævnte fra scenen, for der var simpelthen ingen på dansegulvet - ikke engang stående. I pausen mellem vores to sæt dansede folk til techno - og forsvandt fra dansegulvet, så snart vi gik på igen.

Men selv ved den slags 'skuffelser', er vi gode til at få det bedste ud af det. Og så er det altid en dejlig fornemmelse at opleve at være en vigtig brik i en velsmurt 'maskine', der spiller lækker musik.

Hvorfra stammer din egen interesse for salsa?

HiFiSalsa:

Ud over at du er med i Salsa Loca, ved jeg at du også selv danser salsa. Hvornår (og hvordan) opstod egentlig din interesse for Salsa - musikken og dansen?

Tonny:

Jeg har altid været meget glad for at danse og har siden teenage-årene lyttet meget til sort musik (mine rødder er den amerikanske soul- og funk-musik).

Da jeg var i midten af tyverne startede jeg på Den Rytmiske Aftenskole på et conga-hold. Congas bliver jo flittigt brugt i soul- og funkmusikken, som var min base - og 'hvor svært kan det være?', tænkte jeg.

På conga-holdet stiftede jeg bekendskab med den latinamerikanske musik og startede snart også på et salsa-sammenspilshold. Og selv om jeg først startede med at spille et instrument i en 'sen' alder, har det alligevel kastet mange uforglemmelige oplevelser af sig.

Så hermed en lille opfordring:

Hvis du har lyst til at spille et musikinstrument eller spiller lidt allerede, men mangler nogle at spille med, så meld dig på et aftenskolehold (f.eks på Den Rytniske Aftenskole). Det er aldrig for sent at lære noget nyt, aldrig for sent at få sig nogle gode musikalske oplevelser, og hvis du mister interessen igen, så ser en tenorsax (eller hvad nu dit instrument er) altid dekorativ ud på væggen!

Jeg kastede for alvor min kærlighed på salsa (musikken og pardansen) på en længere rejse rundt i Sydamerika. Den samme kontakt de dansende imellem oplevede jeg kun sjældent, når jeg var 'funky' i Københavns natteliv - og da damerne tilmed altid sagde pænt ja, når man bød dem op, var jeg solgt. Livsbekræftende dansemusik - og nogen at danse med!

HiFiSalsa:

Din opfordring vil jeg lade gå videre. Jeg er enig med dig: Det er aldrig for sent at lære noget nyt. Jeg startede selv med at danse salsa i - som du siger - en "sen alder".
Du optræder som DJ ind imellem under navnet Antonio Petz. Hvorfor det navn?

Tonny:

Navnet stammer fra en elevaften på det populære jazz-sommerstævne på Brandbjerg Højskole (ikke kun med jazz dog). Vi var nogen, der synes, at de fleste af de elever, der optrådte i løbet af aftenen, tog sig selv lidt for højtideligt, så vi på percussionisten Jacob Andersens soul-hold lavede på 10 minutter et lille band, hvor vi alle valgte et instrument (rolle), som vi ikke havde prøvet før. Vi fandt på pseudonymer for vores navne, og jeg valgte at være 'den eksil-cubanske sanger Antonio Petz' (Tonny Pedersen kærligt udsat for spansk).

Vi fremførte jazz-standarden 'As Time Goes By', og vores lille jazz-happening var en stor succes. Dagen efter fik jeg til min overraskelse at vide, at jeg havde sunget hele første vers i en forkert toneart! Godt, at vi har Signe i Salsa Loca!

HiFiSalsa:

Hvis du skulle nævne tre salsa-cd'er, som du synes burde være i enhver salseros cd-samling hvilke ville du så nævne?

Tonny:

For at gøre det lidt nemmere for mig selv, har jeg valgt tre cd'er, hvor man kan danse decideret salsa til stort set alle numre. Fælles for de tre er, at sangerne synger rasende godt, melodierne er gode, korene iørefaldende og musikken er flot produceret.

-José Alberto 'El Canario' / Herida (superswingende salsa - og det kunne lige så godt have været en af hans andre udgivelser)

- Marc Anthony / Contra La Corriente (lækker salsa til lidt tættere dans og som nedtrapningssalsa efter en lang nat i byen - damesalsa, når det er bedst)

- Isidro Infante / Licencia Para Enganar (topproducerens egen cd, hvor timbaelementer elegant er indarbejdet i stram amerikansk salsa - og med bl.a. Kevin Ceballo på vokal)

Er der penge i at spille salsa?

HiFiSalsa:

Kan man leve af at spille i Salsa Loca?

Tonny:

Selv om vi ofte er ude at spille og stort set altid får en tarif (Dansk Musikerforbunds sats) med hjem hver, så er svaret, at man skal leve yderst spartansk - og nok ha' et gratis sted at bo - hvis det bare teoretisk skal kunne lade sig gøre.

Nej, man kan ikke leve af at spille verdensmusik i Danmark i et så stort orkester - i hvert fald ikke i Salsa Loca.

HiFiSalsa:

Hvad lever folk så af? Jeg ved, at Signe (Asmussen) synger klassisk.

Tonny:

Ja, personligt kender jeg ikke andre eksempler på nogen (overhovedet), der kan synge både klassisk og salsa, og på et niveau og så gennemført, at dem, der kun kender hende fra salsasangen, har svært ved at forestille sig hende synge klassisk - og omvendt!

Hun er mezzosopran, når hun synger klassisk, og har gennemført solistuddannelsen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Hvis man vil se og høre hende synge klassisk, kan man besøge www.signeasmussen.dk for at se hvor og hvornår, man skal møde op.

Signe, Salsa Loca

Signe A., Salsa Loca.

HiFiSalsa:

Hvad med resten af jer?

Tonny:

Selvom de fleste i Salsa Loca spiller med i flere bands, er det - udover Signe (Asmussen) - kun Tira (Skamby), der lever af at være udøvende musiker (eller sanger). Det er sjovt - endog rigtig sjovt - at spille musik, men det er de færreste, der bliver rige af det!

Så her er en lille liste over hvad folk laver til daglig. Prøv selv at gætte hvem, der har laver hvad.

P.t. tæller vi en tømrer, en arkitekt, en gymnasielærer, en oversætter/musiklærer, to IT-folk (en privatansat og en i et ministerium), to musikstudende og en der læser religionsvidenskab, en percussionist, en pædagogisk konsulent (på Den Rytmiske Aftenskole) og en operasanger (den sidste må være nem nu).

Hvor kommer inspirationen fra?

HiFiSalsa:

Hvad er det den latinamerikanske musik med - for de fleste af os - uforståelige spanske sangtekster kan give os danskere?

Tonny:

Nu er latinamerikansk musik selvfølgelig mange ting: Salsa, tango og reggae fremkalder hver deres stemninger, synes jeg.

Hvis vi tager salsaen, så er det for mig en meget livsbekræftende musikstil. Måske stejler nogle over flg. generalisering, men hvor heavy puster til den aggresive energi, 'sidde-ned-jazzen' mest taler til intellektet og soul-musikken til følelserne, så er salsa bare glad energi (jeg cykler simpelthen hurtigere, når jeg har salsa i hovedtelefonerne).

Musikken kalder ligefrem på fødderne, og så er dansen, der passer så godt dertil, jo en pardans. Ud over at det er dejligt at opleve, at man rent faktisk danser med en anden (hvad man til tider godt kan blive i tvivl om på et diskotek), så er det jo også en god måde at møde det modsatte køn på!

HiFiSalsa:

Flere af orkestrets medlemmer har været på studieophold i Cuba. Hvad betyder Cuba for et orkester som Salsa Loca?

Tonny:

Salsaen har som bekendt sit udspring i den cubanske son, og på Cuba er salsa, son og beslægtede stilarter en meget væsentlig del af den almindelige cubaners musikalske selvopfattelse. Der findes utrolig mange meget dygtige både salsamusikere og -dansere på Cuba, så vil man inspireres musikalsk som salsamusiker, er Cuba et rigtigt godt sted at tage hen. Og det gør vi så - og at Sten (Holme) er den eneste, der har en tur til Cuba tilgode, kan man bestemt ikke høre på hans spil.

Hvor meget det påvirker vores måde at spille salsa på er svært at sige, men turene til Cuba har da givet flere i bandet et meget varmt forhold til timba, og de workshops, vi har haft med cubanske orkestre, der har været på besøg her i Danmark, har også bidraget til at der er blevet listet lidt timba ind i nogle af numrene.

HiFiSalsa:

Har I nogle bestemte forbilleder inden for salsa'en?

Tonny:

Alene rent stilmæssigt er det vist meget individuelt hvad de enkelte i bandet er til. Der er nok flest, der mest tænder på mainstream-salsa - som jo i sig selv kan være mange forskellige ting - mens andre brænder mest for den cubanske timba. Så jeg kan ikke rigtig nævne nogle kunstnere eller bands, som alle ville betegne som et forbillede.

Men forskellige salsa-tilbøjeligheder til trods, så mødes vi altid musikalsk i øvelokalet, hvor det, som vi spiller ved koncerterne, finder sin form.

HiFiSalsa:

Hvis man ser på f. eks. Hip hop' ens udvikling så er der vel forskellige faser: Først lånes der bare lidt, senere efterligning og kopi som ikke lyder ægte, så ægte kopier, så danske tekster og egne kompositioner for til sidst at blive...? - set i den sammenhæng: hvor står Dansk Salsa - og Salsa Loca - i dag?

Tonny:

Jeg tror nu, at det 'at låne' ikke er en første fase, men noget som foregår på alle udviklingstrin. Alle låner - og det er helt i orden, synes jeg.

Og det er da også min oplevelse, at dansk salsa på det seneste har 'turdet' noget mere. Jorge Cordero & co. tilføjer elementer fra den amerikanske sorte populærmusik (bl.a. rap), Cubop blander f.eks. salsa med gode gamle funk-klassikere, mens Latin Dance Band modigt udfordrer stereotyperne og nu også synger på dansk.

Også vores egen maxi-cd 'Amor con Amor', som i bund og grund 'bare' er melodiøs salsa derudaf får af flere udenlandske anmeldere rosende ord med på vejen for at vælge nogle lidt frække musikalske virkemidler sine steder.

At der i den seneste tid er kommet adskillige danske salsa-udgivelser styrker også kun min oplevelse af, at dansk salsa er ved at blive voksen. Vi (de danske salsabands) prøver ikke længere alene at efterligne musikken fra en anden kultur, men gør vores til at den på sigt også bliver en del af vores egen kultur.

Masser af PR arbejde

HiFiSalsa:

Du er bandets webmaster og laver et imponerende arbejde med at promovere Salsa Loca på Nettet. Kommer der mange besøgende til et dansk salsabands hjemmeside?

Tonny:

Nu kender jeg ikke besøgstallene på hjemmesider for andre danske salsabands, men selv har vi lidt over 100 besøgende om dagen.

Og de kommer fra hele verden - i sidste måned fra over 50 forskellige lande og fra stort set alle verdensdele. Langt de fleste udenlandske gæster kommer via søgemaskiner, hvor de søger på lydfiler, videoklip og fotos, der har med salsa at gøre.

HiFiSalsa:

Har du modtaget respons på hjemmesiden - og hvilken?

Tonny:

Jeg bruger meget tid på hjemmesiden, og sidder ofte ved min pc til langt ud på natten - og nyder det (læs: nørd!) Og det varmer selvfølgelig, at jeg får masser af positiv respons på hjemmesiden.

For nu et år siden lavede jeg nogle mere grundlæggende ændringer på hjemmesiden, og bad via vores mailing-liste om konstruktiv kritik, og det var dejligt at opleve, at rigtig mange virkelig tog opfordringen seriøst og brugte tid (nogen meget) på at hjælpe. 200 øjne ser nu mere bedre to!

HiFiSalsa:

Hvad betyder hjemmeside og nyhedsmails for kontakten til jeres fans. Og for promovering af et band som Salsa Loca?

Tonny:

Nu ved jeg ikke, hvor mange, der ville betegne sig selv som fans af bandet, men der er heldigvis mange (og tak for det), der møder op igen og igen, når vi er ude at spille.

Det er min oplevelse, at de fleste af disse får kendskab til vores koncerter, fordi de modtager vores nyhedsbrev - og det er da genialt, at man med et enkelt klik - og for bogstaveligt ingen penge - kan sende nyheden om et forestående offentligt arrangement ud til en masse interesserede på en gang (der er pt. ca. 400, der modtager vores nyhedsbrev).

Hvor nyhedsbrevet alene 'rammer' dem, der allerede kender os (ellers fik de det jo ikke), er hjemmesidens målgruppe både dem, der allerede kender os, og dem, der kan komme til det. Det er skønt at spille salsa, og en dejlig konstruktiv proces at øve sammen, men det sjoveste er og bliver at komme ud og 'trykke den af' foran et feststemt publikum.

For at det skal lykkes, skal vi have nogle til at hyre os, og hvis vi spiller godt og ikke mindst, hvis der kommer mange for at høre os, er vores chancer for at blivet engageret en anden gang meget bedre.

Så når 'folk' går ud for at høre live-salsa (os eller andre), så hjælper de bandet, der spiller, og dets muligheder for fremtidige engagementer - ud over at de forhåbentlig selv får en god aften ud af det. Uden publikum ingen salsakoncerter, og uden salsakoncerter ingen salsabands!

Så Salsa Locas hjemmeside, http://www.salsaloca.dk, er bestemt et vigtigt redskab i promoveringen af bandet - overfor dem, der måske kunne finde på at hyre os, overfor dem, der måske kunne finde på at omtale os, som f.eks. pressen, og ikke mindst overfor dem, der hører vores musik og kommer til vores koncerter.

Cd'en: ”Amor con Amor”

HiFiSalsa:

I har netop udgivet en mini-cd. Kan du fortælle lidt om den?

Tonny:

Det er vores første egentlige udgivelse, og at der skulle gå hele syv år før det skete understreger vel med al tydelighed, at vi - i hvert fald indtil nu - først og fremmest er et live-band.

Vi har tidligere lavet et par demoer med cover-numre, hvor formålet alene har været at skaffe jobs, men med vores nye cd har vi nu noget, som publikum også meget gerne må få fat i - ud over, at cd'en forhåbentlig kan bidrage til, at vi stadig ofte kommer ud at spille.

Og så er den også noget, som vi kan bruge internt, som et målepunkt for vores formåen netop nu.

Og personligt synes jeg, at det er en stor tilfredsstillelse at have et 'fysisk bevis' på sit musikalske virke og samtidig noget, som jeg synes, at vi godt kan være stolte af.

HiFiSalsa:

Numrene på jeres cd er alle egenkompositioner krediteret tre forskellige medlemmer af bandet. Hvordan bliver sådan et nyt salsanummer egentlig til. Får bandet et færdigt oplæg og besked på at spille?

Tonny:

Alle tre numre er blevet til ved at komponisten er kommet med et mere eller mindre færdigt oplæg. Trombone-Jakobs nummer er det, hvor bandet har bidraget med mest før det fik sin endelige form, mens Pers nummer fremstod så færdigt, at der stort set ikke er ændret i forhold til hans oplæg.

I alle tilfælde, så spiller vi først det, som komponisten har forestillet sig, indtil det lyder, som han/hun havde tænkt sig det. Med mindre, at det er indlysende, at nummeret aldrig kommer til 'at holde', begynder vi så at arbejde med at gøre nummeret til vores ved at ændre på formen, tilføje eller fjerne stykker osv. for at se (egentlig høre), om det skulle tilføje nummeret noget. Men afgørende er, om 'det holder' - vi vil nemlig ikke spille egne numre for enhver pris. De skal kunne bære at blive spillet live.

HiFiSalsa:

Gemmer Salsa Loca så på flere komponister end de tre vi hidtil har hørt til?

Tonny:

Ja, det er jeg også spændt på!

HiFiSalsa:

Man kan købe cd'en fra jeres hjemmeside (og ved jeres koncerter) - men man kan også downloade numrene fra cd'en direkte fra hjemmesiden. Kan det bære, sådan rent økonomisk, at man forærer sin musik væk?

Tonny:

Cd'en endte med at blive en del dyrere at lave, end vi havde regnet med (vi brugte væsentlig mere tid i studiet end forventet), så hvis formålet alene var at tjene penge på cd-salg, så skulle vi slet ikke være gået ind i studiet til at begynde med!

Men formålet var som sagt også mere at gøre flere opmærksomme på vores musik at skaffe omtale og jobs, og så ikke mindst for vores egen skyld.

Nu er salsa jo ikke det, der bliver solgt mest af herhjemme - og da slet ikke på maxi-cd. Og det er vel heller ikke nogen hemmelighed, at cd-køb ikke er den post, der vejer tungest på den gennemsnitlige salsainteresseredes budget!

Så hvis man regner lidt løseligt på det, skal der måske sælges ca. 350 stk om året (og det er ikke så få i en dansk verdensmusiksammenhæng) for at give en indtjening, der svarer til, hvad vi får for at spille en enkelt koncert. Og det er altså ulige meget sjovere at tage ud og spille en koncert med bandet end at slikke frimærker og pakke kuverter i den størrelsesorden

Så hvis det, at numrene er frit tilgængelige fra hjemmesiden, giver bare et enkelt job om året, så tjener vi de samme (små) penge, men på en langt sjovere måde. Ovenikøbet kan vi på denne måde gøre en masse mennesker både i Danmark og i udlandet glade - specielt, hvis de kan lide det, som de bruger tid på at downloade! Og dem, der gerne vil have selve cd'en i sin samling, kan stadig købe den fra hjemmesiden.

Den gratis adgang til musikken fra hjemmesiden gør også, at vi allerede nu har fået en masse sjove og positive reaktioner fra folk, der ikke kendte til os før. Vi er blevet anmeldt flere gange i Tyskland, er blevet spillet i salsa-programmer på radiostationer i så fjerne egne som Peru og Alaska, har fået koncertforespørgsler fra Italien, Østrig og Schweiz, vi bliver spillet hyppigt på Berlins salsateker og ligger tilmed på en DJ-hitliste i Berlin, er blevet spillet på et salsatek i Chicago, og et helt rueda-hold i Schweiz har fået undervisning en hel aften til musikken fra vores lille cd! Det er da sjovt at tænke på!

Læserservice: Numrene fra Salsa Locas CD kan som nævnt hentes direkte fra Salsa Locas hjemmeside. Her følger direkte links til de tre gratis numre i mp3 format. Fra hjemmesiden http://www.salsaloca.dk er der også mulighed for at hente numrene i andre lydformater, bl.a. det fremragende ogg-vorbis lydformat.
(El Amor de mis Sue�os, mp3, 4,9 Mb)
(Amor Con Amor, mp3, 5,3 Mb)
(Salsa Loca, mp3, 4,7 Mb)

HiFiSalsa:

I står, så vidt jeg har forstået, selv for produktion, udgivelse og salg? Har musikere overhovedet brug for pladeselskaber idag?

Tonny:

At vi selv har stået for det hele, er ikke resultatet af dybe stategiske overvejelser - det er vist mere bare sådan det er endt. Jeg tror nu heller ikke, at et pladeselskab ville gå ind og 'poste penge' i en maxi-cd med et for 'almindelige' danskere ukendt dansk salsaband.

Hvordan vi skal gribe det an, når vi på et tidspunkt har materiale nok til en hel cd, og hvilke fordele og ulemper, der er ved at være tilknyttet et pladeselskab, får vi - hvis jeg kender os ret - nok først undersøgt, når vi når dertil!

Salsa Locas fremtidsplaner

HiFiSalsa:

Du fremhævede selv tidligere i interviewet jeres kolleger i Latin Dance Band som et modigt eksempel på et Salsaband der synger på dansk. Hvad med jer selv. Kommer vi til at høre salsa sunget på dansk fra Salsa Locas side?

Tonny:

Vi har snakket om det i bandet ved flere lejligheder, og det skal nok komme før eller siden. Jeg er selv en af de varmeste fortalere for at prøve det, og hvis jeg bliver ved med at fremture med mine gode argumenter, gi'r de, der tøver, sig nok på et tidspunkt!

Ud over at det kunne være en sjov 'ny' ting at gøre, ville det give mange flere mulighed for at forstå, hvad der bliver sunget om. Og så skal man heller ikke være blind for, at det nok er lige præcis det, der skal til, for at have bare en lille chance for at få Danmarks Radio - eller andre radiostationer - til at spille vores musik.

Salsa og verdensmusikken generelt har desværre mildest talt ikke den største bevågenhed i Danmarks Radio. Den ensidige fokus på at skaffe højere lyttertal har tydeligvis skubbet hensynet til 'public service'-forpligtelsen i baggrunden.

HiFiSalsa:

Hvad byder den umiddelbare fremtid iøvrigt på? Hvad bliver der f.eks. af koncerter i resten af vinteren og foråret?

Tonny:

Normalt er der altid lidt tomt i ordrebogen i årets første måneder uvist af hvilken grund, og så er det da pænt af alle dem i bandet med udlængsel at tage afsted (til Cuba og Brasilien) netop i januar og februar. Nu er de sidste snart på vej hjem igen, og nu begynder jobs'ene også at komme.

Her i februar spiller vi lørdag eftermiddag d. 21. på Jazzscenen i Portalen i Greve og søndagen ugen efter i Kitty Club på Park Café.

Senere i løbet af foråret skal vi også en tur til Als i Sønderjylland og til Roskilde.

Og så skal vi her i foråret for første gang besøge et gymnasium, hvor vi får to skoletimer til at fortælle den samlede elevflok om salsa (musikken og dansen), lære dem at danse salsa og give dem en god koncertoplevelse. Det skulle man vel nok kunne få et par timer til at gå med!

HiFiSalsa:

Hvad med den lidt fjernere fremtid? Hvor ser du gerne selv Salsa Loca bevæge sig hen?

Tonny:

Vi vil bestemt fortsætte med at tilføje endnu flere egne numre til vores repertoire. Der er nu noget særligt ved at opleve et eget nummer blive til, og ved at spille det for publikum og opleve, at de også synes om det. Vi har jo åbenbart komponisterne til det - og når vi på et tidspunkt har materiale nok til en hel cd, så skal vi da også lave sådan en!

Det kunne også være sjovt at prøve kræfter med et udenlandsk live-publikum - for udfordringens, for koncertoplevelsens, for rejsens og for det hyggelige samværs skyld. Måske kan den interesse, som vores maxi-cd nu begynder at kaste af sig, bane vejen for en sådan lille tur.

Når man først har erkendt, at man ikke kommer til at tjene det store på at spille i et dansk 12-mands salsaorkester, er det nemt at blive enige om at vægte begreber som fælles og personlig musikalsk udvikling, hyggeligt samvær og ikke mindst gode oplevelser meget højt.

Men cd-udgivelser og ture til udlandet er bare krydderier på det, der er altid vil være vores base: Nemlig live-koncerterne i lille Danmark. Og så længe publikum gider at høre os spille den musik, som vi brænder for, så er det da ik' så ringe endda!

HiFiSalsa:

Det sidste er jo meget rart at høre. Jeg tror rigtig mange Salsadansere ville komme til at savne bandet hvis I lå og turnerede i udlandet hele tiden ;)

HiFiSalsa siger tak til Tonny for at give sig tid til at besvare de mange spørgsmål og ønsker held og lykke til hele bandet frem over.

Bo Kristensen

Interviewet er foretaget via email i starten af februar 2004.

Mere om Salsa Loca: HiFiSalsa har tidligere anmeldt Salsa Locas cd og en koncert med Salsa Loca. Salsa Locas cd er også anmeldt af bl.a. (som nævnt i interviewet) DJ'en Michael Peters : www.dj-michael.de og af DJ'en: Rob Luecking alias DJ Zorro.
Og du bør selvfølgelig ikke snyde dig selv for et besøg på Salsa Locas egen hjemmeside: www.salsaloca.dk.

 

Contribution by : HifiSalsa's Newseditors 14-Feb-2004 02:51 - Last updated : 23-Sep-2004 20:11

Shown : 2729
Comments(0) - Write comment - Send note to the editors

Want to add comments - you need to belogged in as user

Add a comment

Cookies : On HiFiSalsa you will encounter both 1. part- og 3. parts cookies. By visiting HiFiSalsa you accept both kind of cookies.

More about cookies on HiFiSalsa

Cubansk Danseskole v/ Yosvany Torres - Undervisning - Cubarejser - Danseshow

Sat. Nov. 25. 2017 : Workshops før Copenhagen Latin Festival

Workshops til Copenhagen Latin Festival

ElStudio afholder en række workshops inden Copenhagen Latin Festival 2017 starter. Workshopsene er med Demis og ...[Read more]

[index...]

CphSalsa

Missing something?!

Use our Info-form to announce workshops, concerts and other events.

Or become a registered user: Ass a registered user you can add and edit news in our newssection.

http://www.www.cubakultur.dk/

Critic, comments, ideas, suggestions?

Use our contactform for feedback...

Læs om annoncering på HiFiSalsa

Dancepartner?

The Dancepartner Forum a place to search for dancepartners.

*