HiFiSalsa : http://www.hifisalsa.dk/showme.php

Hjemmeside - Leksikon

Timba

En Cubansk variation over salsamusikken udviklet i 1990'ernes Cuba. Timba opfattes undertiden som en musikalsk underkategori (under salsa) men timbaens opståen og udvikling har været ret uafhængig af Salsamusikken udvikling i USA, Puerto Rica og andre steder og timbaen har dens helt
egne kendetegn.
Historie
Selvom timbaens primære rødder - ligesom i salsa'en - ligger i son montuno, inkorporerer timba musikken en række forskellige stilarter og genrer inklusive klassisk musik, nueva trova, latin jazz, disco, funk og hip hop.
De vigtigste frontløbere i timba bølgen er de tre orkestre Los Van Van, Irakere og NG La Banda, selvom mange andre orkestre (f.eks. Son 14 og Orquesta Revé) har nedvirket i den musikalske udvikling og fornyelse som har været en forudsætning for timba'en.
Los Van Van udviklede tidligt hvad der blev kendt som 'songo' genren og bandet har i det hele taget bidraget med utallige fornyelser til son musikken, både i stil og instrumentering.
Indenfor latin musikken forbindes de forskellige genrer typisk med en bestemt rytme. Det kan muligvis diskuteres om timba kan betegnes som en genre. Songo kan imidlertid med rimelighed karakteriseres som en sådan og det er formentlig den eneste genre som kun spilles af et enkelt orkester, Los Van Van.
Songo rytmen blev skabt af bandets daværende percussionist José Luís Quintana ("Changuito"), på foranledning af bandets leder Juan Formell.
Siden Los Van Vans dannelse i 1969, har Los Van Van været et af de mest populære orkestre i Cuba, og de betragtes desuden som et af de vigtigste timba orkestre.
Irakere kendes primært som et latin Jazz band udenfor Cuba, men meget af gruppens musik kan opfattes som populær danse musik.
Som Los Van Van eksperimenterede Irakere fra starten med forskellige stilarter og miksede Afro-Cubanske rytmer med son og jazz. Bandets leder Chucho Valdés er anerkendt som en af de største cubanske jazz-musikere og Irakere har fungeret som udklækningsted for en række talentfulde cubanske musikere der siden har gjort sig bemræket både indenfor jazz og timba.
En musiker med rødder i orkestret er fløjtenisten José Luis Cortés ("El Tosco"), som samlede en række talentfulde musikere for at danne gruppen N.G. La Banda i midten af 1980'erne. NG eksperimenterede med forskellige stilarter, herunder latin jazz, før de kom med deres første timba album, "En La Calle", i 1989.
Selvom NG La Banda havde stor succes i starten af 1990'erne og er krediterede for at have udgivet det første timba album overhovedet har orkestrets gennemslagskraft og popularitet dog været svingende bl.a. fordi de også har været meget eksperimenterende i deres musik.
Selvom N.G. La Banda således udgav det første timba album startede "timba eksplosionen" med La Charanga Habaneras debutalbum "Me Sube La Fiebre" i 1992.
Dette album inkluderede alle de elementer som er blevet kendt som timba og La Charanga Habanera var dominerende indenfor timbabølgen indtil bandets opsplitning i 1998, hvor lederes David Calzado videreførte gruppen under samme navn men med ny besæftning, mens de oprindelige medlemmer dannede orkestret Charanga Forever.
I løbet af 1990'erne og sidenhen er der iøvrigt dannet en række timba orkestre i Cuba, mange ledet af eller bestående af tidligere medlemmer af de tre først nævnte grupper: Los Van Van, Irakere og N. G. La Banda.
Nogle af de vigtigste orkestre og nøglepersoner indenfor timba er : Pachito Alonso, Azúcar Negra, Bamboleo, La Charanga Habanera, Charanga Forever, Los Dan Den, Isaac Delgado, Tirso Duarte, Klimax, Manolín "El Médico", Manolito y su Trabuco, NG La Banda, Paulo FG, Cesar "Pupy" Pedroso, Los Van Van.
Stilistiske elementer
Omend salsa og timba fra en overfladisk betragning er ret ens er der dog en række træk ved timba musikken som adskiller denne fra salsa, på samme måde som f.eks. Nord Amerikansk R&B musik adskiller sig fra soul musikken.
Generelt kan timba karakteriseres som en mere aggressiv udgave af salsa'en hvor rytme og "swing" har fortrin fremfor melodi og sang.
Det er i den forbindelse værd at erindre at indflydelse fra udenlandske salsamusikere har været ret begrænset i Cuba. Den mest indflydelsesrige udenlandske salsero er formentlig venzuelaneren Oscar d'León, som også er en blandt relativt få udenlandske salsamusikere som har optrådt i Cuba.
Timba musikere kan således med rette hævde at deres musik er deres egen frembringelse.
Basalt set er timba mere fleksibel og innovativ end salsa og inkluderer en bred vifte af stilarter, der alle kan defineres som timba. Grænsen for på hvilken musik man kan hæfte betegnelsen timba på er ret flydende og mange betragter timba begrebet som dækkende for alle former for nutidig populær cubansk dansemusik, lige med undtagelse af Afro-Cubansk rumba og reggaeton, den Cubanske variant af Jamaicas ragga/dancehall musik.
Timba inkluderer mange elementer fra Afro-Cubansk kultur og musik. Detteinkluderer rytmiske elementer fra denne (spillet på alle instrumenter), udtryk og dele af lyrikken fra den Cubanske 'Lucumí' (Yorùbá) kultur, og i det hele taget referencer til Afro-Cubansk religion. Andre vigtige elementer i timbaen er improvisationen og ikke mindst interaktionen med publikum under koncerterne, fortællingen af historier i sangteksterne, citater fra andre melodier og tekster (en "analog" ekvivalent til elektronisk eller digital sampling i moderne musik), hyppig inkludering af rap og brugen af guía-coro (call and response) i sangene. Desuden adskiller timbaen sig fra salsa i instrumentering og arrangementer.
Mange timba artister giver udtryk for at de er mere influerede af funk og soul end af salsa.
Grupper som La Charanga Habanera og Bamboleo har f.eks. ofte korte citater fra grupper som Earth, Wind and Fire og Kool and the Gang i deres numre, spillet af blæserne eller af andre instrumenter.
M.h.t. instrumentering har den vigtigste fornyelse været brugen af trommesæt og synthesizere.
Mange timba orkestre har derudover bibeholdt den traditionelle charanga instrumentering fra 1940'erne med bas, congas, koklokke, claves, piano, violiner, fløjte, evt. sammen med en udvidet blæserbesætning, der udover de traditionelle trompeter og trombones omfatter saxofoner.
Både i arrangementerne og måden at spille på er timbaen karakteriseret ved en række fornyelser.
Det høres i basspillet med elementer fra funk og R&B, i elementer fra klassisk musik (Bach) på pianoet, i fugaer og andre komplekse arrangementer for blæsersektionen, og i brugen af claven.
En anden ting der adskiller timba fra salsa er de hyppige skift fra dur til mol og omvendt, de meget komplekse rytmiske arrangementer med referencer til rytmer i santería og abakuá, skift i tempoet, og et stort antal orkestrerede breaks.
Timbas status
Selvom timba opfattes som populær musik er det en musikform som kun beherskes af teknisk dygtige og øvede musikere med en solid uddannelsemæssig baggrund indenfor såvel klassisk musik og jazz samt traditionel cubansk musik.
Grundlaget for denne høje musikalske standard er muliggjort via undervisningen på de offentlige Cubanske musikskoler og yderligere fordret qua en stærk konkurrence mellem musikerne.
Den Cubanske regering har bevidst gennem f.eks. uddannelsespolitikken ført en politik for at højne den kunstneriske standard. Cubansk musik er samtidig en vigtig eksportvare og et betydningsfuldt element i markedsføringen af Cuba som turistland.
Ikke desto mindre er der et stort antal Cubanske musikere som arbejder i udlandet eller helt er emigreret til USA og Europa, hvor deres forventede indtægtsmuligheder er bedre end i Cuba.
Selvom timbabølgen har toppet er alle de tidligere nævnte grupper stadig aktive og udgiver nye albums og turnerer konstant over hele verden.
Nogle salsadansere føler sig rytmisk udfordrede af timbaen, finder at timba er for kompleks en musik at danse til, men ikke desto har timba fundet en fast niche i et tilsyneladende stadigt stigende antal af fans verden over og timbaen har desuden en ikke ringe indflydelse og popularitet blandt nordamerikanske og måske især europæiske salsamusikere.
Kilder
Alén Rodriguez, O. (1998) From Afrocuban music to Salsa, Piranha Records, Berlin
Delgado, A. (1999) "The Death of Salsa" in http://www.descarga.com
Duany, J. (1996) "Rethinking the Popular: Recent Essays on Caribbean Music and Identity" in Latin American Music Review, vol. 17(2):176-192
Ferguson, R. J. (2003) "The Transnational Politics of Cuban Music and Cuban Culture" in The Culture Mandala, vol. 6(1)
Moore, R. (2002) "Salsa and Socialism: Dance Music in Cuba, 1959-99" in Waxer, L. (ed.)
Situatin Salsa: Global Markets & Local Meaning in Latin Popular Music, Routledge, London
Pacini Hernandez, D. (1998) "Dancing with the Enemy: Cuban Popular Music, Race, Authenticity, and the World-Music Landscape" in Latin American Perspectives, vol. 25(3): 110-125
Roy, M. (2000) "La musique populaire cubaine depuis la révolution" in Borras, G. (ed.) Musiques et sociétés en Amérique Latine, Presses universitaires de Rennes, pp. 167-183
Silverman, C. (1999) Timba - New Styles in Afro-Cuban popular music" in http://www.chucksilverman.com/timbapaper.html
Andre relevante kilder
Timba - 1990ernes nye dansemusik på Cuba - en introduktion
Interview med Charanga Forever, d. 22/2 2000 i Havana.
Denne artikel er en lettere bearbejdet oversættelse af : Timba - Wikipedia the free encyclopedia

Indrykket af : Bo, HiFiSalsa 12-Mar-2005 20:26 - Senest opdateret : 22-Mar-2018 17:27

GNU FDL Copyright (c) HiFiSalsa. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this text under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled GNU Free Documentation License.
Mere om ophavsret og kopiering af indholdet på HiFiSalsa

Læst antal gange : 171
Kommentarer(0) - Skriv kommentar - Send note til redaktionen

Hvis du vil skrive kommentarer skal du tilmeldes som bruger

Skriv en kommentar

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (åbner nyt vindue)

Cookies : Når du besøger HiFiSalsa sættes der både 1. parts- og 3. parts cookies. Besøg på HiFiSalsa forudsætter at du er indforstået med anvendelsen af cookies.

Mere info om cookies...

Copenhagen Salsa Festival 3-4-5 of May 2019

Tor. d. 25. apr. 2019 : Havana Nights at The Old Irish Pub

Havana Nights at The Old Irish Pub

Havana Nights i at The Old Irish Pub 1st floor at the city centre in front ...[Læs mere]

[-> oversigt...]

Cubansk Danseskole v/ Yosvany Torres - Undervisning - Cubarejser - Danseshow

Mangler der noget?!

Alle kan skrive indlæg til HiFiSalsa og det er gratis.

Bliv aktiv bruger: Som aktiv registreret bruger har du mulighed for at skrive og redigere indlæg på HiFiSalsa.

Eller giv HiFiSalsa et tip via vores Info-formular. Du kan bruge formularen hvis du vil tippe os om ting som du synes vi skal informere om på HiFiSalsa og ikke vil være registreret som bruger.

http://www.www.cubakultur.dk/

Kritik, kommentarer, ideer, tips, forslag?

Brug vores kontaktformular til at give feedback...

Læs om annoncering på HiFiSalsa
 

*